Whitney Schrarerová – Prchavý čas světla

Man Ray a Lee Millerová

a jejich osudové setkání v Paříži

Prchavý čas světla, tak se jmenuje další z řady publikací tzv. „režné řady“ od nakladatelství Metafora. Hlavní hrdinkou je krásná a talentovaná Lee Millerová, která se vypravila z Ameriky do Paříže v roce 1929, aby se stala profesionální fotografkou. Už ji nebavilo pózovat jako modelka pro slavné fotografy ještě slavnějšího časopisu Vogue. Chtěla stát na opačné straně fotoaparátu. A pak potkala Man Raye

Název: Prchavý čas světla

Autor: Whitney Scharerová

Nakladatelství: Metafora

Počet stran: 360

Romány od Metafory z „režné řady“ jsou už nějakou dobu moje srdcová záležitost. Hlavními hrdinkami jsou v nich ženy, někdy slavné ženy, ale většinou takové, které stály po boku slavnějších mužů a tím pádem jejich životy byly tak trochu v pozadí. Jejich očima se seznamujeme nejen s těmito slavnými malíři, spisovateli či fotografy, ale také nahlédneme do intimního soukromí jejich životů i ložnic. Jedná se samozřejmě o romány inspirované životy těchto lidí, ale většina autorů vychází ze skutečných faktů, se kterými pracuje. Příběh Lee Millerové byl ale trochu jiný…

I Lee Millerová je hlavní hrdinka stojící po boku slavného muže. Jenže tato hrdinka má svou hlavu, svůj talent a své vlastní odhodlání uspět. Nejde jí o to, aby pomáhala ke slávě svému muži, jako třeba Gala Dalí, ale touží se sama prosadit.

Čtenář Lee potkává v roce 1929, kdy jako mladá, krásná a trochu naivní přijíždí do Paříže, aby se stala fotografkou. Netuší ještě, za jaký konec to vezme, ale pak dojde k osudovému setkání s nejslavnějším pařížským fotografem té doby – Man Rayem, a její osud začne psát velmi zajímavé řádky.

Lee se stane jeho špatně placenou asistentkou, ale až tak moc jí to nevadí. Jde jí hlavně o to, že při chystání Man Rayova ateliéru, pomocí v temné komoře i jednáním s jeho klienty sbírá cenné zkušenosti. Časem i Man Ray pochopí, že tato žena má velký talent a že se vyplatí ji učit. Pustí ji k vyvolávání fotek i za fotoaparát, přemluví ji, aby mu pózovala a dovolí jí, aby si v temné komoře zpracovávala své vlastní snímky. Společně objeví novou fotografickou metodu (tedy, až tak úplně společně ne… objeví ji Lee), a stanou se párem, který se skvěle doplňuje. Dokonce i v soukromí.

Postupně, čím víc sílí láska May Raye k Lee, tím víc má pocit, že mu celá patří. Touží po tom, aby byla jen jeho. Aby byla jeho vlastnictvím i se vším, co vymyslí a vytvoří její geniální hlava a oko. A Lee se začíná dusit. Chce uspět sama. Chce sama být považována za umělkyni. Nechce, aby si veškerou její skvělou práci připisoval Man a ona byla jen tou šedou myškou v pozadí. A tak se začne „bouřit“.

Prchavý čas světla je román, který mě neuvěřitelně chytl za srdce. Je od začátku napsán neobvykle čtivě, a Lee je mi neskutečně sympatická. Možná, že někomu bude připadat naopak nemilosrdná, ale já ji chápu. Má úplně stejnou povahu jako já, a tak jsem s ní doslova prožívala všechny životní zvraty, rozhodnutí i pocity. To, jak ji Manova láska a majetnictví dusily, to, jak ho měla ráda a nechtěla mu ublížit, to jak i přesto toužila osvobodit se z těchto okovů a být volná, jako pták.

Možná i proto, že mi Lee byla tak blízká povahou i životem, se mi knížka doslova dostala pod kůži. Pro mě byla neskutečně silná a emotivní. Nebude možná pro každého, ale ten, kdo má rád příběhy silných žen i slavných mužů, ten se do ní jistě zamiluje tak, jako já!

Knihu Prchavý čas světla můžete zakoupit na stránkách nakladatelství Metafora.