Vondruškův román Ďáblův sluha na divadelních prknech Jihočeského divadla

Fanoušci Vlastimila Vondrušky a jeho historických detektivek mi jistě dají za pravdu, že vidět své oblíbené příběhy a hrdiny na filmovém plátně, nebo divadelních prknech, je takový malý tajný sen. Divákům v jižních Čechách se poštěstilo a tento sen se jim splnil. Vondruškova historická detektivka Ďáblův sluha byla převedena na tamní divadelní scénu. Jak se mi líbila? Stojí za to tuto činohru vidět?

Převést na divadelní prkna Vondruškovy historické detektivky není nic jednoduchého. Mají plno míst, na kterých se odehrávají, řadu postav, z nichž každá má v příběhu svůj důležitý úkol, a navíc je děj hodně spletitý a složitý. V Českých Budějovicích se toho však nebáli a upravili román tak, že působí, jako by byl napsán přímo pro divadelní prkna.

Hlavními hrdiny je trojice oblíbených postav z Vondruškovy románové řady Hříšní lidé království českého, tedy královský prokurátor Oldřich z Chlumu a jeho pomocníci – Diviš a panoš Ota ze Zástřizlí. Ti se vydávají do Hradce z pověření tamního pána, který je na cestách, aby vyšetřili podivnou vraždu, která se na hradě stala. Paní Marie z Hardeka s malou dcerkou a dvěma rozdováděnými neteřemi čelí všemu sama, a navíc čeká dítě. Nesmí se rozčilovat. Aby v příběhu postav nebylo málo – a tím i málo podezřelých, nechybí další dva pochybní šlechtici – ustrašený Dětřich a pan Markvart, trpící vdovec, který zde má pohřbenou ženu. Na hradě je dále italský trubadůr, lékař, samozřejmě purkrabí, a řada služebných a vojáků. Nedaleko stojí klášter německých rytířů, který rovněž hraje svou roli v tomto zamotaném příběhu.

Vytáhnout z knihy takové pasáže, aby vše dávalo dokonalý smysl, divák neodhalil vraha hned v prvním dějství a zároveň se udržel koncept celého příběhu, to jistě nebylo nic snadného. Přesto se dílo podařilo a představení stálo za návštěvu. Bylo napínavé i vtipné.

V hlavních rolích se představili Pavel Oubram, Václav Švarc a Petr Havlíček, kteří hráli hlavní trojici. Jsem moc ráda, že Ota nakonec neměl na hlavě tu příšernou paruku, ve které je vyfocen na plakátě. Tento Vondruškův hrdina by měl mít správně dlouhé nakadeřené blond vlasy, takže pořád lepší tmavé krátké a přirozené než otřesná paruka. U Oldřicha bohužel tvůrci tak schovívaví nebyli. Ten svou paruku zastřiženou „podle hrnce“ dostal. Vím, tehdy se to tak dělalo, ale stejně… Nakonec však Pavel Oubram nepůsobil v paruce tak strašně, jako na plakátě.

V ženských rolích se představily Věra Hlaváčková jako Marie z Hardeka, Milada Vyhnálková a Kamila Janovičová jako její neteře (druhou dámu můžete znát také jako svéráznou hrnčířku z pohádkové „Bambitky“). Naprosto skvělá byla jako služebná Klára Teresa Branna.

Celkové pojetí této divadelní hry se mi opravdu velmi líbilo. Kdyby bylo více času, klidně na ni půjdu ještě jednou a vychutnám si všechny detaily, které mi nyní určitě unikly, přestože jsem děj znala již z knihy. Vraha jsem si ale nepamatovala.

Jestli něco na současné divadelní scéně jako knihomol opravdu oceňuji, pak je to převádění nových českých knih na divadelní prkna. Jihočeské divadlo kromě historické detektivky Ďáblův sluha přináší např. adaptaci knihy Petry Soukupové – Pod sněhem, která mě také hodně láká. V Brně zase můžete vidět Žítkovské bohyně, nebo chystanou hru podle knihy Aleny Mornštajnové – Hana. Podle mě je to skvělý způsob, jak vrátit mladé lidi do divadelních hledišť.