Rodový slib Elizabeth Peak vás přenese na skotskou vysočinu

Historické romány a romance ze středověku, především ty z prostředí Anglie a Skotska jsem milovala už od puberty. V poslední době jsem se k nim moc často nedostala, a tak mě přirozeně velmi nalákala novinka z nakladatelství MobaRodový slib od Elizabeth Peak. Hlavní hrdinkou je anglická dívka s vidinami a sny, která dokáže odhadnout, co se stane. Její dar jí dostane až na skotskou vysočinu, kde potká svého „vysněného“ medvěda.

Název: Rodový slib

Autor: Elizabeth Peak

Počet stran: 392

Gillian je mladá anglická dívka, dcera hraběte z Moray. Vyrůstá jen se svým otcem a nevlastním bratrem, který jí dělá samé schválnosti a nesnáší ji. Už od malička má Gillian visionářské sny, kterými dokáže předpovědět různé události. Otec ji drží na hradě a nesmí vycházet ven. Jejího daru se mnozí bojí a hrozí nebezpečí, že bude obviněna z čarodějnictví. Když je její otec zatčen a obviněn z vraždy jednoho ze šlechticů, musí vyřešit, co s Gillian udělá. Ta už dopředu ví, že zatčení dopadne dobře. Než však otce propustí na svobodu, musí se Gillian někam ukrýt. A tak ji otec pošle do Skotska k leirdu Kincaidovi, aby na ni dal pozor.

Román se odehrává v době, kdy na anglický trůn nastupoval za poměrně dramatických okolností Jindřich I. A bylo nutné, aby se nejprve pevně ujal vlády. Gillian byla z tohoto prostředí odsunuta do skotské vysočiny, kde to ale nebylo o mnoho lepší. Leird Kincaid ji měl ochraňovat před otcovými nepřáteli, ale stačilo ji párkrát vidět a už ztratil srdce. A Gillian se mohutný Skot podobající se medvědu líbil, tak v podstatě neměla nic proti jejich sňatku. Tak by se s lehkou ironií dal popsat začátek knihy. Nespojleruji, tohle se dozvíte na prvních cca 60 stránkách. Na mě trochu moc rychlé a nereálné.

Celkově na mě román působil jako hodně naivní čtení. Vím, že to je romance, tedy v podstatě červená knihovna, ale ani tam bych Rodový slib úplně nezařadila. Na romanci tam bylo málo milostných scén, nebyly moc podrobné, a hlavně tam bylo plno dobrodružného děje. Variabilitou a mnoha zvraty v příběhu bych ho spíše označila jako dobrodružný historický román. Jenže… Ani to není přesné.

Rodový slib se mi líbil a bavilo mě ho číst. Přesto jsem měla problém proniknout více do hloubky celého příběhu. Autorka vsadila na dynamiku, a tak se v knize pořád něco děje. Je tam plno skotských klanů, které jsou mezi sebou spříznění a při tom se navzájem nesnášejí, což je velmi matoucí. Hlavní i vedlejší postavy jsou popsány velmi povrchně, takže jsem ani k jedné z nich nijak nepřilnula.

Celkově ve mně kniha vyvolávala příliš málo emocí. Snad jen hlavní hrdinka mě rozčilovala svou naivitou, občas až pitomostí. Všechno věděla předem, ničemu se moc nedivila, nic ji nepřekvapilo, vrhala se do nebezpečí zcela bezhlavě, a vůbec nepřemýšlela nad možnými následky – a samozřejmě se jí nic nestalo. Prostě všechno běželo až moc jednoduše, než aby to bylo reálné. Mimochodem – její sny a vidiny – ve středověku by se k takové ženě chovali všichni úplně jinak. Tady je Gillian oblíbená a téměř všichni ji milují. Ve skutečnosti by byla zavřená v nějaké díře, aby nemohla čarovat a škodit, případně by ji rovnou upálili na hranici.

Rodový slib je srovnáván s knihami Julie Garwoodové, které se rovněž odehrávají na skotské vysočině. Tyto knihy dobře znám a na rovinu píšu, že srovnávat je není možné. Rodový slib je velmi příjemná oddechovka, ale nečekejte od ní nic velkého. Na knihách Garwoodové si naopak velmi rychle vybudujete závislost. Její hrdinky i hrdiny milujete.

Hodnocení: 75%

Knihu Rodový slib zakoupíte na stránkách nakladatelství Moba.