Recenze: Vlastimil Vondruška – Duch znojemských katakomb

Oldřich z Chlumu se pohybuje na Moravě, kde má nějaké jednání. Král Přemysl Otakar II. toho využije a pošle ho do Znojma, aby zde vystupoval jako nový purkrabí. Ten starý byl totiž zavražděn. Asi už tušíte, že Oldřich bude dělat víc, než jen spravovat znojemský hrad. Jeho úkolem je především odhalit vraha. A není to nic jednoduchého. Znojemským podzemím se totiž prohání duch mrtvého rytíře!

Název: Duch znojemských katakomb

Autor: Vlastimil Vondruška

Počet stran: 288

Nejnovější díl ze série Hříšní lidé Království českého, v níž vyšetřuje oblíbený Oldřich z Chlumu, mi poskytl e-shop Megaknihy.cz. Byla to spolupráce opět po roce a je fakt, že jsem si ji důkladně šetřila. Pěkně dlouho – v podstatě od začátku roku 2019 – jsem uvažovala, jakou knihu si objednám. Nakonec to vyhrál Vlastimil Vondruška a musím rovnou napsat, že jsem udělala dobře. Nové vyšetřování jsem si báječně užila.

Oldřich z Chlumu je pověřen správou hradu ve Znojmě a zároveň má vyšetřit vraždu bývalého purkrabího. Pomáhá mu jen Ota ze Zástřizlí, jeho věrný společník, který se stále ještě neoženil a nevypadá to, že by chtěl své zvyky změnit. Brzy se ukáže, že příběh je zamotaný víc, než se zpočátku zdálo. Kromě vraždy musí Oldřich zjistit, kam se poděl jistý rytíř, jehož bratr odtud zmizel za stejně záhadných okolností před pěti lety. I tehdy případ vyšetřoval Oldřich z Chlumu. Byl však poprvé v životě neúspěšný. O to víc je pro něj důležité rozlousknout tento oříšek nyní.

Musím přiznat, že poslední díly této série jsem sice četla, ale nijak se mi v hlavě neusídlily. Vlastně si vůbec nepamatuji, co tam hrdinové vyšetřovali. Je to i tím, že tyto díly měly velmi zamotané vyšetřování, příliš zvratů a stále dokola omílaný příběh, který byl ale pokaždé trochu jinak a mátl. To je samozřejmě v pořádku, ale ne ve chvíli, kdy začnete autora podezřívat, jestli se do příběhu sám nezamotal a občas si sám neprotiřečí.

V knize Duch znojemských katakomb pan Vondruška odvedl opět skvělou práci. Jeho příběh je srozumitelný, záhadný a velmi napínavý. Opět jsem se dokázala začíst tak, že jsem spolu s hrdiny uvažovala nad tím, kdo je vrah a kdo je ve skutečnosti tajemný duch. A musím přiznat, že jsem to odhalila skoro až na konci, jen o chvilku dřív než hrdinové.

Líbilo se mi, že Ota je sice pořád záletník, ale už trochu rozumnější než kdysi. Dokáže přemýšlet nad budoucností svou i „svých“ sklepnic. Jen by to možná chtělo už nějakou změnu. Co kdyby Ota jednou měl třeba šlechtičnu, a ne sklepnici či šenkýřku?

Svěží vzduch do příběhu přinesl i znojemský Diviš, údajně bratranec toho „našeho“ Diviše, který je velitelem vojska na Oldřichově Bezdězu. Jako by si autor uvědomil, že bez Diviše to není ono, a ženatý a usazený pantáta Diviš se mu vůbec nehodí. Tak stvořil nového, hodně podobného, jen trochu smělejšího v milostných záležitostech.

Duch znojemských katakomb je bravurně napsaná historická detektivka a rozhodně ji řadím mezi ty nejlepší, které v této sérii pan Vondruška napsal. A samozřejmě ji doporučuji všem milovníkům historických detektivek!

Hodnocení: 96%

Knihu Duch znojemských katakomb můžete zakoupit za skvělou cenu na e-shopu Megaknihy, kterým tímto děkuji za poskytnutí recenzního výtisku. 🙂