Recenze: Reiner Engelmann – Účetní z Osvětimi

Zdá se, že s příběhy „z Osvětimi“ se v poslední době roztrhl pytel. Aby ne. Jednak to spoustu lidí stále zajímá, a to je dobře. A jednak – co si budeme povídat – je to dobrý reklamní tah. Tyto knihy se prostě dobře prodávají. Ne všechny jsou však dobré. Jak u mě uspěl Účetní z Osvětimi?

Název: Účetní z Osvětimi – Vina Oskara Gröninga

Autor: Reiner Engelmann

Počet stran: 200

Nakladatelství: Fortuna Libri

Účetní z Osvětimi není román, jak by se mohlo podle názvu jevit. Jedná se o populárně naučnou literaturu, která nás velmi čtivým způsobem seznamuje s Němcem a vášnivým nacistou Oskarem Gröningem.

Poznáváme ho už jako malého kluka, který miloval uniformy a byl vychován tvrdou rukou svého otce. Dbal na řád a pravidla. Snad i proto ho později zlákali Hitlerjungend a posléze i nacistická strana. Díky svému vzdělání a zaměstnání (nějakou dobu po škole byl zaměstnán v bance) byl pověřen, aby se v rámci služby Německu odebral do Osvětimi a stal se tam účetním.

Jeho role byla významná, a i když se přímo nepodílel na vraždách, byl jim přítomen. Autor představuje Oskara Gröninga jako muže, který si je vědom hrůz, které se staly. Chce, aby se na ně nezapomnělo, aby se o nich mluvilo a aby byli vinici potrestáni. Sám však přímou vinu necítí.

Postupně čteme celý příběh, jak se dostal do Osvětimi, jak probíhala a co všechno představovala jeho práce, až po skončení války a jeho snahu zapadnout do běžného života a nebýt souzen. Tím však příběh nekončí.

Autor předkládá i krátký příběh ženy, která je přímou svědkyní holokaustu a osvětimských hrůz. Je jednou z těch, které přišly téměř o celé příbuzenstvo a která se klidně mohla i potkat s Oskarem Gröningem. Pocházela z Maďarska, a proto byla zařazena do „akce Maďarsko“ která v extrémně krátkém čase zlikvidovala až 300 000 maďarských židů z celkových 450 000. V první chvíli jsem nechápala, jakou má její příběh s celou knihou souvislost. Pak autor vysvětloval u popisu soudu s Oskarem Gröningem, jak jejich příběhy vedle sebe kontrastují. Jak je to příklad lidí, kteří stáli každý na jedné straně. Což je pravda. Přesto jsem čekala, že třeba proti sobě stanuli u soudu. Ale nic takového se nestalo. Mohli se potkat kdysi v Osvětimi, to je však všechno. Tento příběh mi proto přišel zajímavý, ale do celkového kontextu knihy mi neseděl.

Knihu Účetní z Osvětimi jsem přečetla jedním dechem. I když se jedná o literaturu faktu a autor předkládá i soudní procesy a jednání, četla se velmi dobře. Dozvěděla jsem se plno nových informací, o kterých jsem až dosud neměla tušení – např. jak probíhalo třídění majetku, kdo za to nesl odpovědnost atd. Podrobně jsou tady popsány i selekce. Tentokrát tak, jak je vnímal jeden z nacistů, nikoli žid.

Myslím, že tato kniha skvěle doplnila trh a koho toto téma zajímá, neměla by mu uniknout.

Hodnocení: 85%

Knihu Účetní z Osvětimi koupíte na nových stránkách nakladatelství Fortuna Libri se slevou 25 %.