Recenze: Natasha Solomons – Zlatý dům

Rodinná sága volně inspirovaná osudy Rotschildů

Zlatý dům je sága o židovském rodu Goldbaumů, která je inspirována skutečnými osudy slavného rodu Rotschildů. Protože tento rod už mám pěknou řádku let na mušce a chci si o něm něco přečíst, nechala jsem se knihou Natashy Salomons zlákat. Splnila má očekávání? Byla jsem z ní nadšená, stejně jako mnoho dalších blogerek? Nebo mě čekalo zklamání a nesplněné představy?

Název: Zlatý dům. Sága rodu Goldbaumů

Autor: Natasha Salomons

Nakladatelství: Beta

Počet stran: 416

Peníze neznají hranice,

jsou jako voda,

která si cestu vždycky najde.

Na knihu Zlatý dům mě nalákala nejen zajímavá anotace a luxusně vyhlížející obálka, která se opravdu povedla, ale především nadšené ohlasy několika knižních blogerek, které sleduji. Knihu přirovnávaly k sérii Panský dům, kterou jsem celou s nadšením přečetla a nedám na ni dopustit. Možná i proto jsem měla od této židovské ságy zřejmě až přehnaná očekávaní, která bohužel nebyla naplněna. Jsem z ní natolik zklamaná, že mám pocit, že jsem četla úplně jinou knihu než všichni ostatní.

Hlavní hrdinkou by mohla být označena Greta, mladá žena z vídeňské větve Goldbaumů. Jelikož se jedná o nejbohatší a nejvlivnější židovskou rodinu své doby, která dokonce ovlivňovala svým způsobem i politiku a panovníky, existovalo celkem pět rodových větví. Ty zakotvily kromě Rakousko-Uherska i v Anglii, Francii, Německu a Švýcarsku. Protože sílu a bohatství udržovaly tyto větve i díky tomu, že své syny a dcery vdávali a ženili mezi sebou, měla Greta předem nalinkovanou budoucnost.

Kniha Zlatý dům začíná ve chvíli, kdy si mladá a poměrně svobodně smýšlející Greta má vzít Alberta z anglické větve. Mladšího z tamních synů. Nejprve si oddechne, že jí nebyl určen starší, leč značně obtloustlý Clement, posléze však pochybuje i o sňatku s Albertem. Možná tuší, že nebude tak pohádkový, jak by měl být.

Pokud bych měla vybrat postavy, které mi byly sympatické, tou první je jednoznačně Greta. Líbil se mi způsob jejího uvažování i odvaha, kterou měla, když poprvé do společnosti oblékla šaty bez korzetu, když na plese tančila bosá, nebo když si vybrala nový styl svých zahrad – namísto dokonale rovných chodníčků a záhonů zvolila divokou přírodu, a místo zahradníků talentované ženy. Na druhou stranu, na můj vkus byla ještě hodně zdrženlivá. Očekávala jsem, že bude ještě drzejší a průraznější.

Další sympatickou postavou byl Gretin bratr Otto, který jí v jejích bláznivých a spontánních nápadech podporoval. A dalším, který na tom byl podobně, byl Henri z francouzské větve. Škoda, že jí nebyl přisouzen jako ženich on. Možná by kniha byla zábavnější.

Oproti tomu Albert mi byl krajně nesympatický a nepříjemný. Tím, jak se snažil být ve všem dokonalý, jak byl upjatý a škrobený. Jak Gretu odmítal, nebavil se s ní atd. Proč? Hrozně mě to rozčilovalo a kazilo mi to pocity z celé knihy. Chápu, že autorka potřebovala nudný příběh něčím oživit, ale toto nebyla úplně nejlepší volba.

Děj knihy plynul velmi poklidně a pomalu – na mě až příliš. Stále jsem čekala na nějaký prudký zvrat, nějaké tajemství, nebo překvapení. Marně. Nechápu, jak mohl někdo tuto knihu srovnávat s Panským domem. Snad podle anotací, ale jinak? Ani náhodou!

Většina příběhu je tvořena Grétiným nudným životem, tím, jak neví, co se sebou, čeho se chopit, nemá žádnou zálibu, zájem, jen vzdychá, že ji Albert nechce. Vedle toho sledujeme politické rozhovory a machinace, které se rodu Goldbaumů týkaly, ať už v Anglii, Rusku, v židovské otázce nebo válce. Ani jedno z toho mě nebavilo. Chyběly mi tam vztahy, více vrstev, více pohledů na události atd.

Je mi líto, že nemohu tuto knihu hodnotit pozitivně, jako jiné blogerky, ale mně prostě nesedla. Příběh je napsaný čtivým a svižným jazykem, autorka velmi dobře dávkovala popisné části a rozhovory, ale příběh samotný mě nezaujal.

Hodnocení: 75%

Věřím, že i přes mou nepříliš pozitivní recenzi si tato kniha najde své nadšené čtenáře, jak už ostatně kolegyně blogerky dokázaly.

Pokud vás kniha Zlatý dům zaujala a rádi byste si ji pořídili, můžete tak učinit na stránkách nakladatelství Beta.