Recenze: Hana Whitton – Sidonie Česká Dar milovat a odpouštět

Sidonie Česká byla nejmladší dcerou českého krále Jiřího z Poděbrad. Byla to velice krásná a inteligentní žena silných morálních zásad. Tahle knížka nám přináší náhled do jejího života a zároveň nám přináší romantický příběh lásky české princezny a saského vévody, kterého Sidonii otec vybral za manžela.

Název: Sidonie Česká. Dar milovat a odpouštět

Autor: Hana Whitton

Nakladatelství: ALPRESS edice Klokan

Počet stran: 240

Sidonie Česká Dar milovat a odpouštět. Jiří z Poděbrad se snaží vylepšit nelehké postavení českého království. A jak už to bývá, snaží se toho dosáhnout mimo jiné uzavřením výhodných sňatků svých dětí.

V knize se mluví hlavně o dvojčatech Sidonii a Kateřině, které se narodily jeho první ženě Kunhutě. Dále o Hynkovi, kterého měl se svou druhou manželkou Johanou z Rožmitálu. Kateřina měla to štěstí, že svého budoucího manžela Matyáše Korvína již znala a tajně do něj byla zamilovaná.

Sidonie, které byl vybrán jako výhodná partie saský vévoda Albrecht, svého nastávajícího nikdy neviděla a navíc se právě romanticky zakoukala do někoho jiného. Nicméně i tady se ukáže, že i přes mnohá počáteční nedorozumění budoucích manželů, byla volba královského otce šťastná a Sidonie najde u svého muže lásku a pochopení. Jediné, co je rozděluje, jsou boje o další území, do kterých je Albrecht donucen vstoupit. Sidonie, která zažila v dětství boje v českých zemích, nemá pro ambice svého muže, které mají být vykoupeny krveprolitím, příliš velké pochopení. A jak to dopadne s jejich vztahem a manželstvím se dočtete v této knížce.

Druhou postavou, které je zde věnováno hodně prostoru, je nevlastní bratr Sidonie Hynek z Poděbrad. Hynek je pravým protikladem své sestry. Byl sice velmi nadaným diplomatem a také básníkem, nicméně co se týká morálních zásad, tady se se svou sestrou rozhodně měřit nemohl. I jemu byla vybrána nevěsta ze saských zemí. Ale osud tohoto manželství má úplně jiný spád…

V epilogu knížky Sidonie Česká Dar milovat a odpouštět jsou uvedeny na pravou míru některé skutečnosti, které byly v zájmu plynulosti děje upraveny. Knížka tedy vypráví skutečný příběh se skutečnými postavami, ale je potřeba si uvědomit, že některá fakta zde předložená nemusí odpovídat realitě. To určitě neubírá na atraktivitě líčeného děje, ba právě naopak. Ráda jsem si přečetla příběh tak, jak mi byl naservírován.

K autorce Haně Whitton se pravidelně vracím. Mám ráda její historické příběhy o významných ženách české historie, kterých vyšla v nakladatelství Alpress již celá řada. Tento o Sidonii České mě rozhodně nezklamal. Autorka dokáže psát velmi čtivě a poutavě. A já v Sidonii poznala nádhernou osobnost, o které se ve školách běžně neučí. Pokud máte rádi podobné knížky z historie, nešlápnete tímto románem vedle.

Hodnocení: 100 %

Knihu Sidonie Česká Dar milovat a odpouštět zakoupíte na stránkách nakladatelství Alpress.