Recenze: Adam Kay – Bude to bolet, doktore?

Kniha Bude to bolet, doktore? není jen o medicíně, ale také hodně o životě. Možná kdyby se tato kniha předepisovala místo léků, měla by větší účinky na pacienta než samotná medikace.

Název: Bude to bolet, doktore?

Autor: Adam Kay

Počet stran: 240

Rok vydání: 2018

Hlavní postavou této knihy se stává sám autor Adam Kay, který s humorem sobě vlastním popisuje první krůčky mladého začínajícího lékaře. Hned prvním krokem vstupuje do kolosu velké firmy zvaného státní zdravotnictví a potýká se nejen se zapeklitými případy, ale i s byrokracií britského zdravotnického systému. Dozvíte se, že pracovní týden lékaře má 97 hodin, že jeho osobní život skoro neexistuje a asi by vás ani nepřekvapilo, kdyby neomlouvala ani smrt. Mladý lékař začíná svou praxi klasickým kolečkem po nemocnici a až jako starší sekundář si volí svou specializaci. Na doporučení staršího kolegy si vybere gynekologii a porodnictví, protože je to prý nejjednodušší. Příhody, které se mu v praxi stávají, někdy pobaví a někdy bolí.

Podtitul knihy zní Tajné deníky mladého lékaře a celá kniha je opravdu psána ve formě deníku. Nemám zrovna tento styl ráda, ale tady se mi stalo snad poprvé, že mně to vůbec nevadilo a celá kniha plynula v poklidném místy rozverném tempu.

Kniha je rozdělena na několik kapitol, podle toho jak se profesní život lékaře vyvíjel. Od mladšího sekundáře, přes staršího sekundáře až po staršího ordináře. Tak je ostatně v Británii kariéra lékaře rozdělena.

Už hned úvod knihy od autora vás nenechá na pochybách, že se budete královsky bavit celou dobu.

„ S ohledem na soukromí přátel a kolegů, kteří by asi nechtěli být poznáni, jsem upravil různé osobní detaily. A v zájmu zachování mlčenlivosti jsem změnil klinické informace, které by mohly vést k identifikaci pacientů, pozměnil jsem data (pracoval jsem na spoustě porodních oddělení a lidé si většinou pamatují, kdy se jejich děti narodily) a anonymizoval jména (většinou jsem používal jména vedlejších postav z Harryho Pottera, abych nahradil jednu právní noční můru jinou).“

Autor má opravdu dost zvláštní smysl pro humor, někdy na hraně a někdy už za hranou, který nemusí každému sedět. Ale já tento humor rozhodně snáším velmi dobře a zdravotníci ty se prostě budou prohýbat smíchem. Ale každá mince má dvě strany a i když je kniha převážně plná humoru, občas musí dojít i na smutné a tragické situace, které k práci lékaře neodmyslitelně patří a je jeho nedílnou součástí.

Pokud máte obavy, že nebudete rozumět lékařské hantýrce, můžete být v klidu. Autor si dal tu práci a vše okamžitě popisuje ve vysvětlivkách, které jsou i pro laika určitě dost srozumitelné.

Kniha jako celek vytváří pestrou směsici legrace, dojetí, ušlechtilosti, bolesti i naděje. A pokud se chcete dozvědět něco o životě mladého lékaře, a také pár věcí, které byste raději možná vědět nechtěli 😉 určitě sáhněte pro tuto knihu.

Hodnocení: 91 %

Bude to bolet, doktore? zakoupíte nejvýhodněji na stránkách nakladatelství Jota.