V knize Stromy vypravují z nakladatelství Kazda od autorky Marie Hruškové vystupují v hlavní úloze památné stromy z různých míst České republiky. Také jdete někdy kolem mohutného stromu a říkáte si: „Ten už tady musí růst asi hodně dlouho. Co všechno se muselo v jeho blízkosti odehrát. Škoda, že nemůže mluvit, aby nám o tom mohl vyprávět…“? Tak tahle knížka nám přináší právě takové dávné historky, které jsou se stromy spjaté.

Název: Stromy vypravují

Autor: Marie Hrušková, Pavel Hössl (fotografie), Jaroslav Turek (ilustrace)

Nakladatelství: Kazda

Počet stran: 192

Knížka Stromy vypravují je souborem 33 krátkých příběhů, kde stromy jsou tím ústřední bodem celého vyprávění. Samozřejmě jsou to příběhy lidí z různých období v našich dějinách, ale strom vždy hraje svou roli. Většina z historek je inspirována lidovým vypravěčstvím. Nejčastějším památným stromem v této knížce je náš národní strom lípa nebo dub. Nicméně je tu i pár buků, borovic a dokonce jedna hrušeň.

Hned první dvě kapitoly se odehrávají v dobách Karla IV., ale následují příběhy z dob husitských válek nebo třeba z období, kdy přišli na Velkou Moravu Konstantin a Metoděj. Vyprávění ale není vždy o význačných osobnostech české historie, vystupují zde i obyčejní lidé. Třeba příhoda o stařeně, kterou lípa ochránila před peklem… Nebo to byla jenom velká bouřka? Kdo, ví.

Byla jsem knížkou příjemně překvapená. Jednotlivé příběhy jsou napsané velmi čtivě, jsou doplněné ilustracemi stromů Jaroslava Turka a fotografiemi Pavla Hössla. Vše včetně textů je vyvedeno v zelené barvě. V zadní části knihy je seznam stromů včetně jejich GPS polohy a údaje o obvodu kmene, pokud je tento údaj měřitelný. Nic nám tedy nebrání se vydat po stopách zmiňovaných památných stromů.

Autorka Marie Hrušková se zabývá památnými stromy dlouhou dobu. Podílela se na vydání několika publikací a také přípravě televizního seriálu Paměť stromů režiséra Bedřicha Ludvíka s průvodcem Luďkem Munzarem.

Za mě tedy knížku doporučuji. Není potřeba ji číst na jeden zátah. K jednotlivým kapitolám se jistě ještě budu vracet. A protože rádi jako rodina výletujeme, možná se brzy k nějakému tomu stromu vypravíme a budeme to mít i se zajímavou historkou.

Hodnocení: 100 %

Knihu Stromy vypravují zakoupíte na stránkách nakladatelství Kazda, nyní s 20 % slevou.