Oldřich z Chlumu vyšetřuje Právo první noci

Právo první noci je jubilejní, již 25.kniha o oblíbených hrdinech Oldřichovi z Chlumu a jeho pomocnících, kterými jsou tentokrát Ota ze Zástřizlí a Diviš. Hrdinové stále vyšetřují na Moravě, kde mají rozřešit spor mezi králem Přemyslem Otakarem II. a Brunem že Schauenburku. Stopy je však nečekaně zavedou na Krakovec, kde je z vraždy obviněna Otova sestřenice Milada.

Název: Právo první noci

Autor: Vlastimil Vondruška

Počet stran: 298

Milada ze Zástřizlí je Otova sestřenice. Žije na hradě Krakovec se svou tchýní. Je obviněna, že zavraždila svého manžela. Jeho smrt však není jediná podivná v tomto místě. Také její tchán před časem zemřel za podivných okolností. Zavražděn je i svědek, který by mohl Miladinu vinu potvrdit, nebo vyvrátit. Navíc pověst panstva v okolí je hodně špatná. Nebožtík tchán totiž uplatňoval u místních poddaných právo první noci. Jeho hříšná manželka při tom ověřovala, zda jsou nevěsty skutečně panny. A údajně ji to velmi těšilo!

Zamotaný příběh je napínavý od začátku až do konce i díky šokujícímu objevu v Prologu. Čtenáři se bojí o život Oty a netuší, zda vůbec toto vyšetřování přežije. Patřila kostra nalezená o dvěstě let později jemu, stejně jako náhrdelník s Otovým jménem?

Autor opět dokázal, že své řemeslo dokonale ovládá. I když jsem ke konci už tušila, kdo má ve zločinech prsty, skutečný důvod jsem nevypátrala. Autor opět předhazoval čtenáři plno vodítek i matoucích informací, které nalezení pachatele ztěžovaly. Kniha má však i nedostatky. Když Ota v závěru hovoří se skutečným pachatelem, odhaluje své hypotézy, které jsou samozřejmě naprosto přesné. Čtenář už část důvodů, proč se vraždilo a o co šlo, zná. Otázkou však je, jak na to přišel Ota. Trochu mi připadal jako jasnovidec.

Další problém mi došel až mnohem později po přečtení. Autor sice dořešil zločin na Krakovci, ale o tom, jak dopadl spor mezi králem a biskupem už nepadlo ani slovo. Zapomněl autor dořešit tento problém? Nevešlo už se mu řešení do zadané délky rukopisu? Nebo si nechal otevřená vrátka pro další díl? Vlastimil Vondruška toto u svých knih nedělá. Proto mě to dost překvapilo. Na to, kolik stránek sporu věnoval na začátku knihy, bych očekávala, že ho dořeší.

Právo první noci bylo každopádně opět velmi čtivým, svižným a napínavým románem, který vtáhne čtenáře od první stránky. Nemohu jinak, než ho doporučit milovníkům Oldřicha a Oty, stejně jako čtenářům historických detektivek.

Hodnocení: 90%

Knihu Právo první noci můžete zakoupit na stránkách nakladatelství Moba, kterému děkuji za recenzní výtisk.