Recenze: Brad Meltzer – Mistr úniků

Čáry máry fuk a je tu MISTR ÚNIKŮ – vypadá to jako kouzlo, ale při tom je to thrillerová jízda, která jede z pěkně prudkého kopce. Vydejte se po stopách mága Houdiniho, FBI i nelítostných zločinců.

Název: Mistr úniků

Autor: Brad Meltzer

Nakladatelství: Metafora

Počet stran: 440

Rok vydání: 2019

Zig Zigarowski pracuje ve vojenské márnici Doverské letecké základny a jeho prací je připravit mrtvoly k pohřbu tak, aby vypadaly co nejlépe, ačkoli ne vždy mu přijdou na pitevní stůl v nedotčeném stavu. Snaží se oprostit od jakýchkoli citů a osobního přístupu, ale vše se změní, když se mu na stole objeví tělo seržantky Noly Brownové – kamarádky jeho dcery z dětství. Tělo Noly bylo nalezeno u havarovaného letadla, které se za záhadných okolností zřítilo krátce po startu z tajné vojenské základny v aljašské divočině. Právě Zig ale přijde na to, že tělo mladé dívky není Nola a rozhodne se splatit svůj starý dluh této dívce, která mu kdysi v dětství zachránila jeho dceru. Začne pátrat po Nole i po tom, co na Aljašce dělala a zjistí, že byla nadanou výtvarnicí a malířkou, která přinášela umělecký záznam z válek. Nola na své poslední akci zřejmě viděla něco nebo někoho co vidět rozhodně neměla a teď je z ní štvaná zvěř. Jak je ale možné, že Zig při svém pátrání po Nole přijde vždy o vteřinu později? Kdo ho sleduje na každém kroku a má před ním vždy mírný náskok? Podaří se jim společně s Nolou odhalit tajemnou konspirační teorii, inspirovanou největším mistrem úniků všech dob – kouzelníkem Harrym Houdinim?

Tento thriller vás zavede do kuchyně FBI, tajných agentů, vládních úřadů Spojených států, ale i do márnice k mrtvolám. Je to taková „Vysoká hra patriotů“ s Harissonem Fordem v hlavní roli, jenom v moderním hávu.

Děj knihy vás bude průběžně vracet do nelehkého dětství hlavní hrdinky Noly, do vzpomínek na to, co se dělo před osmnácti lety. Celý její život se tak nějak pořád hroutí a její duše je rozervána na cáry. Je sympatická, i když se snaží být tvrďák každým coulem a nic si nepouštět do svého srdce. Živí se jako válečný umělec – armáda má od první světové války přidělenou jednu osobu – skutečného umělce-, kterou posílají do pole, aby malovala, co jinak není vidět. Zaznamenávají vítězství i chyby, skicují mrtvé i raněné.

Kniha má slabší – hluchá místa, ale na druhou stranu i vyloženě napínavé části, které jsou naprosto fantasticky napsané. Autor vás udržuje v pomalé nenáročné jízdě, aby v zápětí najel do nebezpečné zatáčky, a po prudkém manévru se zase vrací ke své osvědčené jízdě. Co se ale románu rozhodně nedá upřít je gradující konec, který jede už jenom z prudkého kopce dolů a vy se nestihnete ani pořádně nadechnout.

Děj thrilleru se točí kolem operace Modrá kniha, nebudu vám prozrazovat, o co jde, protože bych vás ochudila o celou zápletku, ale vysvětlím proč kouzla a proč Houdini. Modrá kniha byla součást Houdiniho vystoupení. Na vrcholu jeho slávy měla jeho představení tři části: První byla kouzla (mizení předmětů), druhá byly jeho úniky (z pout, svěrací kazajky) a zlatým hřebem celého večera bylo odhalování místních spiritistických médií jako podvodníků. Do Modré knihy sepisovali spiritualisté v každém městě všechny detaily o každém, kdo tam žil. Ukrývali ji na dohodnutém místě, a když do měst přijela jiná média, prostudovala knihu a okamžitě byla připravena předvést své schopnosti. Houdini všem ukázal, jací jsou to podvodníci. Tajemstvím všech jeho triků bylo – velký pohyb kryje malý pohyb. Houdini byl tím velkým pohybem, hvězdou celé show. Ale zatímco se každý soustředil na něj, skutečnou práci vykonávala Houdiniho tajná služba.

Celou knihou vás bude jako jeho zřetelný stín provázet přítel „smrt“ ať už v podobě obětí nebo odehrávajícího se místa – márnice. Smrt na vás bude vykukovat z každé stránky, ale nebude to nijak děsivé.

„Je mnoho druhů smrti, pomyslel si Zig. Ale také je mnoho způsobů, jak žít. To je jedna z věcí, které vás na pohřebnické škole nikdy nenaučí. Někdy musíte pohřbít svůj starý život – a vytvořit si nový.“

Označit tuto knihu jako thriller je opravdu na místě. Pokud máte rádi případy zasazené do politického pole, je tato kniha určitě pro vás. Četla se velmi dobře a určitě se při ní nebudete nudit.

Hodnocení: 89 %

Knihu Mistr úniků zakoupíte na stránkách nakladatelství Metafora.