Lisa See – Tajemství hedvábného vějíře

Už dlouho mě lákalo přečíst si nějakou knihu z prostředí Japonska nebo Číny. Jenže času je málo a knih příliš, takže jsem tuto možnost stále odkládala. Znala jsem Gejšu, kterou zbožňuje má kamarádka, ale sama jsem ji nečetla, ani neviděla. Když vyšla znova v nakladatelství Jota kniha Tajemství hedvábného vějíře od Lisy See, neodolala jsem. A udělala jsem víc než dobře. Tato kniha je skvost, který vám rozdrásá duši!

Název: Tajemství hedvábného vějíře

Autorka: Lisa See

Počet stran: 384

Rok: 2019 (2. vydání)

Knihu Tajemství hedvábného vějíře vypráví Lilie. Žena, kterou pronásledují vzpomínky na její lao-tchung, dívku a posléze ženu, která se v dětství stala jejím druhá „já“ a se kterou je pojilo plno radosti, štěstí a lásky, stejně jako zklamání, zrady a utrpení. Lilie je dívka z chudé rolnické rodiny. Její životní příběh sledujeme cca od 20. let 19. století až do jejích 80-ti let. Je psaný – jak jinak – v ich formě, a je natolik niterný, že máte občas problém i dýchat.

Lilie vyrůstá mezi rodiči, tetou, sourozenci a stejně starou sestřenicí. Její život tvoří běžné radosti chudých dětí, stejně jako starosti a povinnosti. Každý v jejich domácnosti musí přiložit ruku k dílu. Dramatický spád dostanou události velmi záhy. V šesti letech je Lilie zralá na podvazování chodidel, což je tradice, kterou je nutné dodržet a která jí může pomoci získat lepší postavení díky budoucímu sňatku. Protože má Lilie neobvykle něžná chodidla, je přizvána dohazovačka, paní Wang, která má za úkol najít Lilii manžela, ale také její lao-tchung, dívku, se kterou si bude v budoucnu bližší než se svým manželem.

Zlaté lilie – ideál ženské krásy (Zdroj: https://www.national-geographic.cz/clanky/muceni-divek-v-cine-tradice-ovazovani-nohou-znicila-zdravi-50-generacim-zen.html)

Paní Wang svůj úkol splní a přivede jí do života Sněžný kvítek. Dívku z vážené a vysoko postavené rodiny, která má vybrané mravy a je oproti Lilii velmi vzdělaná. Dívky uzavřou přátelství a začnou svůj společný příběh zachycovat pomocí tajného ženského písma nu-šu do skladů hedvábného vějíře. Zatímco Sněžný kvítek Lilii předává vzdělání, kterého se jí dostalo, Lilie ji učí běžné ženské práce, které bude jednou jako manželka v domácnosti potřebovat. Tehdy ještě netuší, jak moc se jejich osudy po sňatku promění a že jedna z nich je ve skutečnosti potřebovat vůbec nebude.

Nebudu víc prozrazovat z děje. Pokud ho chcete znát, přečtěte si knížku, nebo si pusťte film. Tajemství hedvábného vějíře se totiž v roce 2011 dočkalo i z filmování. A asi je vám jasné, že ho nutně potřebuji vidět!

Kniha je ale jedinečná nejen díky nádhernému příběhu, ale především díky tomu, co všechno popisuje a jak čtenáři přibližuje svět dávné Číny. Osobně jsem něco o životech v Číně tušila, ale že byl onen život tak strašně drsný, že měly ženy tak minimální práva – vlastně žádná, že se musely podrobovat tak krutým mukám, jako bylo podvazování chodidel a jak to vůbec všechno probíhalo.

Autorka si dala neskutečnou práci, aby vše dokonale vystihla a popsala. Není to totiž jen o popisech, ale o zachycení atmosféry. A já jsem neskutečně vděčná, že jsem tuto knihu mohla číst. Rozhodně budu pokračovat dalšími knihami od Lisy See. V Jotě vyšly její knihy Ostrov žen moře a Čajová dívka z kolibříkové ulice. A rozhodně se podívám i po dalších podobně zaměřených knihách. Asi nemusím už psát, jak moc mě příběh zasáhl. Nemůžu ho dostat z hlavy a nejsem schopna soustředit se na další knihu. Pořád musím nad osudy Lilie a Sněžného kvítku přemýšlet. A pokud by byla možnost číst pokračování o jejich dětech, budu na něj stát klidně frontu v knihkupectví!

Hodnocení: 100% TOP!

Knihu Tajemství hedvábného vějíře koupíte na stránkách nakladatelství Jota.