Jaderná katastrofa v Černobylu a nepochopitelné jednání státních představitelů

O Černobylu jsem toho až dosud příliš nevěděla. Jen to, že to byla obrovská jaderná katastrofa, která měla za následek plno mrtvých a veliké množství nemocných. Jak moc ale ovlivnila i státy kolem Ukrajiny a co se vlastně stalo, to jsem se dozvěděla až díky nové knize z nakladatelství Jota – Černobyl: Historie jaderné katastrofy.

Název: Černobyl: Historie jaderné katastrofy

Autor: Serhii Plokhy

Počet stran: 400

Zájem o jadernou katastrofu v Černobylu v poslední době podnítil nový seriál, který má několik dílů a odkrývá šokující fakta. Jelikož na televizi nekoukám a raději si přečtu knížku, váhala jsem mezi touto novinkou od Joty a knihou Modlitba za Černobyl. Nakonec jsem zvolila Jotu. Nebyla to špatná volba, ale nejspíš si ještě pořídím i druhou knížku.

Kniha z Joty je rozdělena na několik částí. Autor – americký historik soustředící se na dějiny východní Evropy a Ukrajiny – v této odborné historické publikaci nejprve představuje politickou, společenskou a trochu i ekonomickou situaci, ve které Černobyl vznikal. Sledujeme, kdo dostal stavbu na starost, jak se odbývalo budování jednotlivých dílů, jak se vedoucí pracovníci báli více politiků nad sebou a o svá místa, než aby nezklamali důvěru a zodpovědnost, která do nich byla vkládána. Není divu, že tato situace vedla ke katastrofě.

V dalších částech autor popisuje, jak k výbuchu jaderného reaktoru došlo, zoufalé pokusy pracovníků o zvrácení situace i šílené následky, které to všechno mělo. Šokující není jen výbuch samotný a neznalost lidí, kteří se v ohnisku výbuchu a nejvyššího ozáření ocitli bezprostředně poté. Ale především jednání těch, kteří už „věděli“ a zamlčovali pravdu, nebo ji dokonce zakázali šířit dál. Proč nedošlo k okamžité evakuaci obyvatelstva blízkého města? Proč se konal prvomájový průvod, když to znamenalo ohrožení obrovského množství lidí? Proč? Proč? Proč?

Mám pocit, že čím víc autor vysvětloval, tím víc jsem měla vztek. Takové jednání mohli mít buď úplní zabedněnci, nebo arogantní hajzlíci. Neskutečné!

Nebudu dále rozebírat obsah knihy, protože to si prostě musí každý přečíst sám! Kniha Černobyl se čte poměrně dobře, i když jsou v ní pasáže, které jsou stravitelné podstatně hůře. Měla jsem problém hlavně s první částí, protože politika mě příliš nebaví. Tady to však bez ní nejde. Nejvíce mě bavila druhá třetina, kdy už došlo k výbuchu a řešilo se, co s tím. A také mě zajímaly následky, které to mělo na zdraví lidí, životní prostředí atd. Kam až radioaktivita dosáhla? Jak to celé ovlivnilo ekonomiku a politické postavení Ukrajiny a Ruska?

I když se jedná o odbornou literaturu, neměla jsem se čtením problém. Snad jen některé pasáže v první části mi nedávaly moc smysl. Ale to mohlo být i tím, že mě to nebavilo tolik číst a možná mi i utíkaly myšlenky… Jedná se především o odbornou publikaci a jako k takové je potřeba k ní přistupovat. Po této stránce je podle mě velmi dobře propracovaná a autor předvedl dobrou badatelskou práci. Na můj vkus se však až moc věnoval politické situaci. Mě by více zajímalo zdraví lidí a větší počet příkladů „z lidu“.

Hodnocení: 75%

Knihu Černobyl: historie jedné katastrofy můžete zakoupit na stránkách nakladatelství Jota.