S knihou POD ROZPÁLENÝM SLUNCEM odhalíte nejen krásu divoké Afriky, ale poznáte i spletité osudy tří žen, které procházejí komplikovanými, mnohdy i bolestnými vztahy.

Název: Pod rozpáleným sluncem

Autor: Adrienne Benson

Nakladatelství: Grada

Počet stran: 296

Rok vydání: 2019

Leona je osamělá, americká antropoložka, která vyznává mantru, že nejlepší je být sám. Je to pro ni méně obtížné a méně komplikované. Žije na africkém venkově poblíž Naroku a snaží se pomáhat domorodým obyvatelům v jejich přežití. Sblíží se s místní ženou Simi, která marně touží po dítěti, ale příroda ji toto potěšení nechce dopřát. Do plánů Leony, jež se rozhodla strávit v osamění, zasáhne její neplánované těhotenství s neznámým mužem, kterého potkala v baru v Naroku.  Porodí malou holčičku Adiu v masajské vesnici a odmítá cítit mateřské pouto ke své dceři. Dovolí Simi, aby si Adiu adoptovala a stala se tak druhou matkou. Třetí ženou, která vstupuje do děje, je Jane, která doprovází svého muže – diplomata po celém světě a stojí mu věrně po jeho boku. Svou pozornost ale záhy obrací na svou narozenou dceru Grace, která nikdy nepozná kouzlo jednoho domova, protože i ona je nucena neustále cestovat spolu s otcem za jeho prací. Jejich kroky je zavedou i do Libérie, kde se Grace setkává s Adiou a stávají se z nich přítelkyně. Osudy všech tří žen se propojují a vy sledujete jejich snahu čelit všem výzvám, i ranám osudu.

Každá z těchto tří žen před něčím v životě utíká, ale ať se snaží sebevíc, minulost je stejně dostihne. Budete sledovat jejich boj i vnitřní zápas se svými skrytými démony a poznáte různorodé vztahy mezi matkou a jejím dítětem očima každé z nich.

Ukázka z doslovu spisovatelky Adrienne Bensonové, která vyrůstala v subsaharské Africe: „Postavy Grace a Adii jsou mi podobné a říká se jim děti třetích kultur. Ty prožily významnou část svého dospívání, v němž se formovaly, v cizích zemích. Nejsou imigranti, neustále žijí v očekávání, že se navrátí do vlasti. Ve světě těchto dětí není loučení a odcházení jen součástí života, ale také něčím vzrušujícím. Takový život vás zbaví smutku.“

Je to krásný, dojemný příběh, i když v první půlce knihy čtete spíše o negativních věcech, které ale život v Africe přináší. Autorka se ve vzpomínkách hlavních postav vrací do jejich minulosti a rozplétá síť komplikovaných, bolestných vztahů. Úplně se jí ale nepodařilo oddělit tyto výlety do minulosti s přítomností, takže se vám může občas při čtení stát, že nebudete chvíli vědět, o jaké časové údobí se jedná. V druhé půlce, když už se tolik nevrací zpět a před vámi se rozprostře příběh v celé své kráse, vás už nic neruší a finální konec je jeden velký emoční trhák, který pohne i skálou.

„Oba byli zlomení životem. Takovým způsobem, že jeden druhému rozuměli. Rozpoznali úlomky toho druhého kdesi daleko za zdí, kterou kolem sebe postavili. V cizí zemi, kde je jazyk tak naprosto nesrozumitelný všem, kdo ho nikdy neslyšeli, si vzájemně rozuměli víc než s kýmkoli jiným ve svém dosavadním životě. Byli osamocenými obyvateli této země a mluvili jinou řečí. Dokázali vidět slabosti i sílu toho druhého. Bylo to osudové.“

Co se vám dostane vrchovatou měrou, budou rozhodně úchvatné popisy drsné, nemilosrdné, rozpálené Afriky a zvyklosti jejich původních obyvatel. I když se nejedná zrovna o veselé čtení, stejně vás tato kniha zaujme a to nejen svým příběhem, ale také určitým poselstvím, které s sebou nese.

Hodnocení: 89 %

Knihu Pod rozpáleným sluncem koupíte na stránkách nakladatelství Metafora.