Recenze: Mary Higgins Clark, Alafair Burke – Celá v bílém

Máte rádi nefalšované detektivní hádanky? Baví vás hrát si na soukromého detektiva a pomocí šedých buněk mozkových dedukovat, kdo a proč spáchal zločin? V tom případě jste na správné adrese. „Celá v bílém“ je jako z pera Agathy Christie, okořeněná o špetku romantiky a velkou dávku napětí.

Američanka Mary Higgins Clark (1927) začala psát ve svých šestatřiceti letech, když ovdověla a potřebovala zabezpečit pět dětí. Od té doby vydala hezkou řádku knih a v žánru detektivky se stala jednou z nejprodávanějších a nejčtenějších autorek. V jejích příbězích dominují ženy, a pokud už jste od ní něco četli, pak víte, že se můžete těšit i na řadu sentimentálních a dojemných scén.

Spoluautorkou románu „Celá v bílém“ je Alafair Burke (1969), americká právnička a novinářka. Burke napsala deset samostatných románů a dnes pracuje jako profesorka práv na prestižní univerzitě. Knihu „Celá v bílém“ vydalo nakladatelství Alpress. Jde již o desátou knihu Mary Higgins Clark v tomto nakladatelství a zároveň o první, ve které obě dámy spojily své síly.

„Celá v bílém“ je nefalšovaná detektivka – hádanka vystavěná podle všech pravidel žánru. Příběh se odehrává v atraktivním a luxusním prostředí, hrdinové se snaží vyřešit několik let starý zločin a čtenář má k dispozici různorodou skupinku podezřelých. K jednomu zločinu se nabalují další, aktéři mají co skrývat a Clark se doslova překonala v kladení pastí a předkládání falešných stop. Myslím, že budete podezírat snad každého, ale pravdě se ani náhodou nepřiblížíte.

Hlavní hrdinkou a amatérskou vyšetřovatelkou je Laurie Morenová, která má v televizi úspěšný pořad Ve stínu podezření. V něm si bere na paškál nevyřešené kriminální případy a snaží se je veřejně vyřešit. Laurie je oslovená bohatou dámou pátrající po dceři, která se ztratila den před svou svatbou. Moderátorce se do případu nechce, protože jí připomíná tragickou událost z vlastní minulosti, ale nakonec se nechá přesvědčit a do pátrání po atraktivní Amandě se přece jen pustí. Šéf chrochtá blahem, média jsou ve střehu, účastníci svatby souhlasí s natáčením, ale je tu někdo, kdo si nepřeje, aby Laurie a její tým rýpali v minulosti.

Už od začátku můžete hledat vodítka k řešení a pátrat po brutálním vrahovi, ale autorka se vyžívá v tom, že ukazuje prstem na každého a s velkou chutí vám naznačuje, že právě on nebo ona je vrah. Vztahy mezi podezřelými jsou všelijaké, a co člověk, to názor na pachatele. Někdo věří tomu, že Amanda utekla, někdo ji považuje za mrtvou, ale všichni do jednoho lžou a téměř každý něco skrývá. Když se vyřeší jedna záhada, okamžitě se objeví další, ještě zapeklitější.

„Celá v bílém“ patří k tomu nejlepšímu, co kdy autorka vytvořila. Tenhle příběh ocení i mužství čtenáři, protože je založený na chladné logice a na hledání stop. Clark se držela zpátky, co se týče patosu, a tak její kniha připomíná spíše thriller než román pro ženy. „Celá v bílém“ je skutečnou lahůdkou pro všechny milovníky detektivek a vy můžete při čtení hloubat nad tím, jestli kdy Agatha Christie dokázala napsat něco takhle čtivého a tajemného.

Knihu můžete zakoupit zde.