Recenze: Katie Marshová – Moje všechno

Máte rádi „opravdové“ příběhy ze života? Hlavní postavou této knihy se může stát každá z nás. Na začátku je banální záležitost, která se ale změní v něco, co hrdinům převrátí život vzhůru nohama. Katie Marshové budete věřit každé slovo, příběh zhltnete na jedno posezení a nedočkavě se budete těšit na její další knihu.

Angličanka Katie Marshová pracuje ve zdravotnictví a ve svém románu „Moje všechno“ zužitkovala zkušenosti s pacienty po mozkové mrtvici. Ne, nelekejte se, tahle knížka je romantický příběh se vším všudy a ona tragická událost je tu pouze jakýmsi odrazovým můstkem. Autorčiným cílem bylo napsat chytlavý román pro ženy, který vás naplno pohltí, a ne prózu o tom, jak to mají těžké příbuzní pacientů. Hlavními hrdiny příběhu jsou třicátnice Hana a její ambiciózní manžel Tom.

Hana je už delší dobu nešťastná v manželství, protože má pocit, že se musí přizpůsobovat Tomovi, který zvysoka kašle na její sny. Krize se stupňuje a jednoho dne se Hana rozhodne, že manžela postaví před hotovou věc. Oznámí mu, že se stěhuje ke kolegyni a že podává žádost o rozvod. Ale znáte to. Člověk míní a ten nad námi mění. V noci Tom prodělá mozkovou mrtvici a Hana se musí vyrovnat s novou situací a také se svými výčitkami svědomí.

Tom má zdravý kořínek a lékaři mu dávají velké naděje. Hana za ním dochází do nemocnice a děsí se chvíle, kdy ho propustí do domácí péče. Hana cítí, že manžela nemiluje a že už si ho nemůže vážit. Zatímco ona názor nezměnila, Tom se podruhé narodil a rozhodl se, že udělá všechno proto, aby byla jeho manželka šťastná. „Moje všechno“ probíhá ve dvou vyprávěcích liniích, jedna je chronologická a druhá retrospektivní. Ačkoliv Marshová není žádná kýčařka a v její knize nenajdete ani jedno klišé, zaručuji vám, že u retrospektivního příběhu, který líčí, jak se Hana dala s Tomem dohromady, budete brečet jako želvy.

Příběh je napsaný citlivě a nesmírně subjektivně. Marshová přivádí na scénu další a další postavy a předhazuje vám jednu záhadu za druhou. V tomhle příběhu se pořád něco děje a rozhodně tu není nouze o překvapení. Autorčin styl si vás brzy podmaní a její originální a dojemně krásné vyprávění vás přenese do světa, kde existuje dobro a kde má každý šanci na svůj happy end. Přestože jde o žánrovou literaturu, kniha „Moje všechno“ je nevyzpytatelná a neodhadnutelná. Raději vůbec nepředjímejte, jak se bude příběh vyvíjet a jak skončí, protože Marshová je jedna z mála ženských autorek, které nepodlehly masovému vkusu a očekávání sentimentálního publika.

Hana, Tom i jejich přátelé a příbuzní jsou plnokrevné a dobře propracované bytosti z masa a kostí, kterým uvěříte každé slovo. Každá z postav má za sebou nějakou bolestnou zkušenost a nic tu není idylicky zalité sluncem. Aktéři jsou lidé jako vy nebo já a Marshová není příznivcem šťastných konců za každou cenu. Možná tu pár věcí zůstane nevyřešených, možná někoho čeká otevřený konec, ale věřte mi, že „Moje všechno“ nadchne i největší citlivky. Paradoxně uspokojí i cyniky a umím si představit, že si na své přijdou i mužští čtenáři.

Román „Moje všechno“ vydalo nakladatelství Mladá fronta a já jsem velmi zvědavá, co pro nás autorka chystá do budoucna. Přiznávám se, že jsem si na jejím stylu psaní vypěstovala závislost a že se už nemůžu dočkat její další knihy.