Recenze: František Kalenda – Vraždy ve znamení hvězdy

Máte rádi historické detektivky či thrillery o masových vrazích? Láká vás nahlédnout do doby Karla IV. a seznámit se s jeho rodinou a přáteli? Baví vás svérázné postavičky a umíte ocenit jízlivý humor? Pak jsou „Vraždy ve znamení hvězdy“ od nadějného českého autora Františka Kalendy to pravé ořechové. Příběh vás vyděsí a zároveň polechtá vaše bránice.

František Kalenda (1990) vystudoval kulturní antropologii a v současné době přednáší na své alma mater. Do světa literatury vstoupil v roce 2011 historickým románem „Despota“. Následoval „Ordál“ a tato detektivka říznutá hororem byla navržena na Cenu Jiřího Ortena udílenou českým autorům mladším třiceti let. Letos Kalendovi vyšla pohádková detektivka pro děti „Pes, kocour a sirotek,“ kterou vydalo nakladatelství Vyšehrad ve spolupráci s nakladatelstvím Meander.

Kalenda píše vtipně, s nadhledem a nebojí se sarkasmu a jízlivostí. Jeho hrdinové nejsou žádní chrabří rekové, ale obyčejní lidé z masa a kostí. Díky tomu vám budou blízcí a nebudete mít problém se s nimi ztotožnit. A je úplně jedno, zda jde o vychytralé zlodějíčky, přidrzlé prostitutky anebo Karla IV. či jeho ženu Annu Falckou. Kalenda si dělá legraci ze všeho a ze všech, a tak je úžasné sledovat, jak se jeho postavy častují rýpavými hláškami nebo pronáší moudra, díky kterým jsou „Vraždy ve znamení hvězdy“ až na hraně parodie. Co si například myslet o povzdechu jedné z postav, která odsoudí jistý názor a přirovná ho ke stejné fantasmagorii, jako je myšlenka, že by například Země obíhala kolem Slunce nebo že by lidé cestovali na Měsíc?

Kalenda se nebojí komentovat ani současnou politickou scénu a její skandály a činí to s laskavým humorem a nadhledem. Ostatně, s nadhledem a nadsázkou přistupuje i ke svým hlavním hrdinům. Ti jsou tady dva. Doktor Siegfried z Wölfersdorfu je postarší cynik otřískaný život, který ví, že nejdůležitější je dobré bydlo, nenáročná práce a dostatek jídla. Jeho postoj k životu je čistě hédonistický, a pokud nemusí, vyhýbá se čemukoliv, co zavání námahou. O své minulosti hovoří nerad a my z náznaků vydedukujeme, že má ledacos skrývat. Jako lékař je poměrně osvícený a na svou dobu nesmírně pokrokový. Vyloženě nesnáší astrology a duchovní, které považuje za šarlatány.

Jeho výměny názorů s těmito podvodníky jsou vtipné a vnitřní monology tohoto bručouna jsou čtenářsky vděčné. Druhou hlavní postavou je Siegfriedova neteř Klára, která se ve skutečnosti jmenuje Rivka a je židovského původu. Siegfried ji kdysi zachránil před rozzuřenými křesťany, ale raději nečekejte žádný patos a vděčnost. Dívka mu zazlívá, že ji vydává za katoličku a že musela strávit dospívání v klášteře, kde ji měly jeptišky vychovat k poslušnosti a pokoře. Siegfried pracuje jako dvorní lékař u samotného Karla IV., a protože má na starosti jeho těhotnou manželku Annu, chrochtá si blahem. Bohužel se v jeho životě objeví dávný spolužák, který jej donutí, aby se pustil do detektivního pátrání po vrahovi s podivnými choutkami.

Brutální vrah si cíleně vybírá církevní hodnostáře a do jejich těl vyrývá Davidovu hvězdu, symbol židovské víry. Siegfried se s nechutí pouští do pátrání, které mu znesnadňují jeho četní nepřátele i neteř Klára. Detektivní linie je poměrně originální a není lehké tipnout, jak se příběh bude vyvíjet a jak skončí. Kalenda se zajímá o historii i politiku, a tak „Vraždy ve znamení hvězdy“ fungují jako čtivá učebnice dějepisu. Román je psaný z hlediska moderního autora a moderním jazykem, takže je lehce přístupný pro všechny čtenáře bez rozdílu věku a vzdělání.

Příběh vás vtáhne do děje a vy budete mít pocit, že Siegfrieda důvěrně znáte. Díky tomu mu budete držet palce, aby vyřešil všechno, co musí, a aby se konce knihy dočkal ve zdraví. Jestli máte rádi historické detektivky, pak by tato kniha rozhodně neměla uniknout vaší pozornosti. Už proto, že František Kalenda je talent, se kterým je nutné počítat do budoucna.

Autorka recenze: Veronika Černucká