Recenze – komiks: Sherlock – Studie v růžové

Sherlock Holmes je postava, která by neměla chybět v knihovně žádného milovníka anglických detektivek. Ač byl jeho stvořitelem sir Arthur Conan Doyle, dnes už dávno není jediným autorem Sherlockových příběhů. Postavu komplikovaného a extrémně inteligentního detektiva si půjčilo mnoho dalších tvůrců, kteří ho převedli ze stránek knih i na filmová plátna a do seriálu. Komiks Sherlock vychází ze stejnojmenného seriálu, jež nám příběhy slavného detektiva představí v současném moderním světě.

Název: Sherlock: Studie v růžové

Autoři: Steven Moffat a Mark Gatiss, Jay

Nakladatelství: CREW

Ač už jsem tu a tam kousek seriálového moderního Sherlocka viděla, netuším, nakolik se příběhy ze současnosti inspirovaly těmi původními, které napsal Arthur Conan Doyle. Co ale rozhodně odpovídá, je Sherlockovo chování, jednání a jeho geniální dedukce.

Studie v růžové (pozor, nezaměňujte s původní povídkou Studie v Šarlatové), nám představí záhadnou smrt ženy libující si v růžové barvě. Růžový je její kufr, obuv i další módní doplňky, včetně rtěnky. Geniální Sherlock zde vystupuje jako poradce Scotland Yardu a seznamuje se s doktorem Watsonem, který je válečným invalidou. Jeho problémy jsou však (podle Sherlocka) psychosomatické. Jak Sherlock, tak doktor Watson hledají spolubydlícího. Jejich společný přítel je seznámí, a tak společně začnou bydlet v legendárním domku na Baker Street. Dokonce mají stále „svou“ bytnou, paní Hudsonovou.

Komiks Sherlock je vytvořen jako Manga, což je styl japonských komiksů, které mají společné charakteristické rysy a určitá pravidla odlišná od ostatních komiksů. Postavy Manga komiksu mají ostré ale jednoduché elegantní rysy a velké výrazné oči. Manga se tisknou a čtou zprava doleva, a to dokonce i jednotlivá okénka na stránce. Číst se prostě musí zrcadlově, jinak příběh nebude dávat smysl.

Já jsem Manga komiks držela v ruce poprvé, a i když jsem věděla, proč je tištěn a svázán obráceně, netušila jsem, jak moc mě to zpočátku zmate. Myslela jsem, že okénka se čtou normálně a příběh mi nedával smysl. Tudíž jsem využila Google a vyhledala si návod, jak se čte Manga. Až když jsem přečetla celý komiks a dostala se na poslední/první stránku, zjistila jsem, že návod, jak Sherlocka číst, je tam podrobně nachystán. To jsem celá já… J

Tento komiks mě neokouzlil kresbami, ale hlavně textem. Tím, že Sherlock je přesně takový, jak ho známe. Úsečný, ironický, geniálně chytrý. Všechno odhalí z minimálních náznaků.  V jiných příbězích bych to kritizovala, protože tak dokonalý hrdina snad existovat nemůže. Ale u Sherlocka tohle prostě chceme. Navíc jeho genialita je vyvážená osobními a psychickými problémy, stejně jako konzumací opiátů.

I když detektivní zápletka v komiksovém podání není nijak složitá, dokázala mě naprosto pohltit. Když jsem konečně pochopila, jakým způsobem číst, ponořila jsem se do příběhu a nedokázala komiks odložit. Přečetla jsem ho doslova jedním dechem za jeden večer. Brzy si to ale ráda zopakuji, protože tohle prostě chcete číst pořád dokola! Vracet se v textu, zjišťovat si, jestli se ten Sherlock přece jen nesekl v odhadu. Pokud bych měla tomuto komiksu něco vytknout, tak snad jen, že mohl být delší a zápletku více zamotat, nebo jít více do hloubky problémů.

Musím se přiznat, že mě moderní pojetí Sherlocka Holmese hodně bavilo, a dokonce mě to přesvědčilo, že si zkusím seriál znovu pustit. Ono sledovat totiž detektivku s dětmi za zády je poměrně náročná disciplína.

Pokud máte rádi komiksy a Sherlocka Holmese, určitě neváhejte a přečtěte si Studii v růžové. Rozhodně stojí za pozornost.

Hodnocení: 89%

Komiks Sherlock: Studie v růžové zakoupíte na stránkách nakladatelství CREW, kterému děkuji za recenzní výtisk.