Recenze: Vlastimil Vondruška – Jáchymovští démoni

V nejnovější knize z řady Letopisy královské komory se Vlastimil Vondruška vrací o mnoho let zpátky. Svého hlavního hrdinu, oblíbeného Jiřího Adama z Dobronína nám představí jako mladíka, který právě dostudoval a stal se čerstvě písařem královské komory. Hned na začátku své kariéry dostane těžký úkol – má dohlížet na pořádek v Údolí svatého Jáchyma, kde se těží stříbro.

Počet stran: 224

Jiřího Adama z Dobronína dosud znám z Vondruškových knížek jako muže moudrého a světaznalého. Nyní se však autor vrací o mnoho let zpátky a představuje nám ho jako mladíka, který právě nastoupil coby písař do královských služeb. Již tehdy byl Jiří Adam muž moudrý a rozumný, ale přece jen, byl to mladík, který má své touhy a „potřeby“. Proto mi byl mnohem sympatičtější, než jako postarší muž z ostatních detektivek. V postavě mladého písaře se totiž spojily dvě jiné, mnou velmi oblíbené postavy z románů pana Vondrušky a to Oldřich z Chlumu, jehož mi připomínal svou moudrostí a Ota ze Zástřizlí, se kterým ho ztotožňuji díky rozvernosti a úspěchům u žen.
Jiří Adam z Dobronína přijíždí do Údolí svatého Jáchyma, aby zjistil, jak to tam chodí a zda je možné jim udělit status královského města. To se samozřejmě nelíbí majitelům dolů, kteří by tím přišli o velkou část výdělků. Proto se náš hrdina hned na úvod střetne s jedním z nich a je zatažen do korupčního jednání. Nechá se uplatit?
Ubytuje se v hostinci u bodrého hospodského a jeho krásné dcery, které očividně ani Jiří Adam není lhostejný. Co na tom, že má snoubence, který hraje kostky, dělá dluhy a otci se nelíbí? Zatímco si náš hrdina užívá krásné chvilky s touto zrzkou v loži, její otec je zákeřně zavražděn. Ještě štěstí, že jí může Jiří Adam poskytnout alibi. Nebo je to jinak?
Jiří Adam postupně zjišťuje, že podobných vražd se v posledních několika dnech událo víc. Na vině jsou – zdá se – démoni, kteří sužují horníky a zavalují je v dolech. Jiří Adam samozřejmě na povídačky nevěří a tak se pustí do pátrání na vlastní pěst. To ho zavede až do šachty, kde se spolu s horníky zúčastní jedné směny, aby poznal, jaký život a jakou dřinu mají. Je přesvědčen, že čím více horníky pozná, tím lépe pochopí život v Údolí.
I když je to jeho první případ a v mnohém se nechá zavést do slepé uličky, je to přece jen Jiří Adam z Dobronína a tak ho samozřejmě zdárně vyřeší. To snad mohu prozradit, protože to všichni od knížek pana Vondrušky očekáváme. 🙂
Jak dopadne pachatele a kdo má vraždy na svědomí, to už si však musíte přečíst sami. 🙂 Příběh mladého písaře mě nesmírně bavil. Pravděpodobně to bylo tím, že jako tápající mladík se svými chybami a potřebami mi byl mnohem sympatičtější, než starý moudrý muž, jak vystupoval až doposud v ostatních románech. Pan Vondruška ho vylíčil velmi dobře a stejně tak i ostatní postavy. Nechybí dobré duše i ty zlé, stejně jako pomatení fáterníci… Jediné, co by mě zajímalo, co se nakonec stalo se slepcem, který našemu hrdinovi na začátku pomohl a pak už se neobjevil. Očekávala jsem totiž, že mu bude pomáhat mnohem více a v závěru přijde s nějakým vodítkem, po kterém se Jiřímu Adamovi „rozsvítí“ a on případ rozluští. Místo toho už po slepci není ani stopy. Trochu škoda…
Kdo máte rádi napínavé historické detektivky a rádi hádáte vraha spolu s vyšetřovatelem, určitě se vám bude kniha Jáchymovští démoni líbit. I když – pravda – tento příběh je poměrně jasný už od začátku a spíše než o odhalení vraha jde o to, dokázat mu, že vraždil a jak. Spoustu toho, na co hrdina přišel až mnohem déle, mi bylo jasné od začátku… Ale to vůbec nevadí. I tak jsem se výborně bavila. 🙂

Hodnocení: 89%

0 komentářů: „Recenze: Vlastimil Vondruška – Jáchymovští démoni