Recenze: Tamara McKinley – Slibuji ti, Annabelle

Srdcervoucí román z první poloviny dvacátého století, který vás chytne za srdce, vám nedá spát. Budete toužit po tom, abyste zjistili, jak vše dopadne. Najde Annabelle své štěstí? Přežije Henri ve válce? A co obětavý Georg, zůstane sám, nebo uhájí rodinné štěstí?

Počet stran: 312

Annabelle je mladá dívka z lepší rodiny, žijící v Londýně. Otec si nepřeje, aby dcera pracovala, ale ona se rozhodne prosadit si svou. Uteče z domova a vystuduje, aby se mohla stát zdravotní sestrou. Jenže s otcem není lehké pořízení. Zařídí, aby vzpurná dcera nedostala nikde v Londýně zaměstnání. A tak Annabelle na radu své matky odjíždí do Paříže.
Tam se setkává s bohémskou tetou Aline, matčinou sestrou, která se živí jako malířka. Navíc vlastní velký dům, ve kterém ubytovává studenty převážně uměleckých směrů. Pořádá časté večeře, na kterých se setkávají zkušení i začínající umělci. Annabelle se v této bohémské atmosféře ubytuje a pokouší se získat místo v nemocnici v Paříži. Jenže naráží na další obtíže – její francouzština na odbornou práci nestačí.
U Aline se Annabelle setkává se dvěma umělci – básníkem Etienem a charismatickým malířem z Baskicka – Henrim. Oba kamarádi se chystají do španělského odboje proti fašistům a Annabelle se rozhodne. Ve Francii nemá zaměstnání, na frontě jí bude více potřeba. A tak odejde s oběma muži, aby se zapojila do pomoci v polní nemocnici ve Španělsku. Dny v Paříži i cesta přes hory ji s Henrim spojí mnohem více, než očekává. Zamilují se do sebe a jejich štěstí nezůstane bez následků. Jenže válka je velice krutá a zasáhne do jejich osudu velmi drsně.
Přiznám se, že podle anotace jsem očekávala, že se většina románu bude odehrávat v bohémském uměleckém prostředí Paříže. I když Paříž převládá, z uměleckého prostředí toho na mě moc nedýchlo a příběh se ho dotýká velmi povrchově. Přesto jsem nebyla zklamaná. Nadchlo mě především vyprávění o válce, o práci Annabelle v polní nemocnici i nálet na Belchite, který do osudu hlavních hrdinů zasáhl nejvíce.
Co mě hodně překvapilo, bylo rozhodnutí autorky po cca 200 stranách poskočit o osmnáct let dále a přivést do Paříže i Annabellinu dceru. Tím, se totiž na dalších 100 stranách dozvídáme, co se dělo po Annabellině příjezdu z války, jak kdo dopadl, kdo zemřel a kdo přežil a hlavně nás čeká srdcervoucí závěr, kdy do poslední chvíle nevíme, jak to všechno dopadne.
Tamara McKinley je autorka, která ví, jak čtenářky zaujmout. Píše velmi lehce, s citem, ale dokáže drnkat na čtenářčiny emoce. Přesto mi skok v čase v knize příliš neseděl a celkově mám z příběhu rozporuplné pocity. Asi jsem prostě očekávala něco jiného. Popisy Paříže, války a náletů však rozhodně stály za to. I když běžně knihy o válce nečtu, tato mě velmi zasáhla a rozhodně o ní budu ještě nějakou dobu přemýšlet.
Slibuji ti, Annabelle je skvělá volba, když se chcete dozvědět něco o válečném Španělsku, Paříži v první polovině dvacátého století a zároveň chcete číst romantický a dojemný příběh. Postavy jsou vykresleny velmi dobře, klidně bych uvěřila, že někdo takový skutečně žil. Navíc oceňuji román s hrdinkou, která sice má obavy a strach, ale dokáže je překonat a má natolik silnou vůli, aby se vydala se dvěma muži na těžký a nebezpečný pochod přes hory a pomáhala dobrovolně jako zdravotní sestra v polní nemocnici mezi životu nebezpečnými podmínkami.
Annabell byla po dlouhé době hrdinka, která mi byla opravdu velmi sympatická a nenechala se ničím zastrašit, ani zviklat. A dokonce i na závěr se zachovala tak, jak bych to udělala nejspíš já. Mám ráda silné a odvážné ženy. 🙂
Jo, a mimochodem – ta obálka je překrásná!!!

Hodnocení: 80%

Knížku můžete zakoupit ZDE.