Recenze: Susanna Kearsleyová – Zimní moře

Nakladatelství: Ikar
Počet stran: 496

O autorce:
O Susanně Kearsleyové toho moc nevíme. Na databázi knih jsou o ní dvě řádky, takže si pomůžu sloupečkem na přebalu knihy. Susanna je kanadská autorka, která píše historické romány a klasické detektivky. Ty druhé vydává pod pseudonymem Emma Cole.  Vystudovala politologii a pracovala jako kurátorka v muzeu. V Čechách známe její román Mariana, který zde byl poprvé vydán v roce 1996. Nyní nakladatelství Ikar přichází s nádhernou knihou Zimní moře a v květnu znovu vydá zmíněnou Marianu.

(Převzato z databáze knih)
Úspěšná spisovatelka Carrie se vydává do Skotska, aby tam rozepsala plánovaný historický román. Slainský hrad, kde se děj její knihy má odehrávat, je jí podivně povědomý, a za svou hrdinkou si vyvolí Sophii, svou dávnou předkyni, která v těch místech žila. Carrie nejdřív podivným předtuchám nepřikládá váhu, ale když mezi řádky jejího románu začíná prosvítat skutečný, pravdivý a dávno zapomenutý příběh, hranice mezi fikcí a skutečností se nebezpečně rozpijí.
Na knížce mě úplně nejdříve zaujala překrásná obálka. Ta byla to první, co přitáhlo mou pozornost a já jsem knihu na www.bux.cz rozklikla. Následovala neuvěřitelně lákavá anotace, abych věděla, že tuhle knihu prostě musím mít! A to jsem vůbec netušila, jak je ve skutečnosti nádherná…
Příběh Carrie mě naprosto pohltil a to od první řádky. Hlavní hrdinka mi byla zřejmě blízká i tím, že je to autorka historických románů a tak trochu jsem se vžila do její role, když putovala po stopách svých hrdinů a hledala historická fakta, aby mohla vdechnout dávno mrtvým postavám nový život. Čtivost, napětí, dokonale vystižené historické prostředí, citlivě uchopené životy postav a vůbec jejich charaktery, to všechno z knihy udělalo naprosto nádherný příběh ve stylu knih Barbary Erskinové. Její knihy mi připomínalo nejen zvolené prostředí – skotský hrad Slains a jeho okolí, ale také střídání časů.
Abych to přiblížila, hlavní hrdinkou byla naše spisovatelka Carrie žijící v současnosti a pohybující se právě kolem zmíněného hradu. V jakémsi transu k ní při psaní jejího románu začala promlouvat druhá hrdinka – Sophie. Carrie si nejprve myslela, že je to její zcela vymyšlená románová postava. Časem však pochopila, že Sophie byla skutečná a navíc patřila mezi její vlastní předky. Začala tušit, že se jí zjevuje nějaké podvědomí minulosti, nebo k ní snad skutečně Sophie promlouvá, aby jí vyjevila svůj životní příběh. Ten se navíc velmi podobal tomu, co momentálně prožívala sama Carrie.
Zatímco Erskinová píše trochu těžkopádně, Kearsleyová má text neuvěřitelně lehký, čtivý, až nadýchaný. Čtenář proplouvá jednotlivými slovy a řádky a než se naděje, je polovina knihy pryč. Při tom autorka dokázala skvěle odlehčit nejen současné vyprávění, ale i historické scény a události, které by jinak vyzněly jako nudná fakta. Historický příběh, který čteme, je ve skutečnosti kniha, kterou píše Carrie a my tak odhalujeme spolu s ní osudy její Sophie i Carrie samotné.
Nikdy bych nevěřila, že se může objevit autorka, jejíž kniha mě chytí víc, než díla mé nejoblíbenější spisovatelky, zmíněné Barbary Ersinové. Susanna Kearsleyová to však dokázala. Její kniha Zimní moře mě naprosto uchvátila, pohltila, rozplakala, po jejím dočtení mi běhal mráz po zádech a já nemohla dostat příběh z hlavy a pořád jsem na něj myslela.
Rozhodně se těším, až budu držet v ruce její druhou knihu – Marianu, která snad má být ještě lepší. Uvidíme. Zimní moře je zatím nejlepší kniha roku 2016 a určitě i několika posledních let. Je to naprostý TOP a rozhodně si tak vysoké hodnocení zaslouží!

Hodnocení: 5/5 – TOP

Už jste tuto úžasnou knihu četli? Jak se vám líbila? Také jste byli tak nadšení, jako já?
Napište mi do komentáře. Budu moc ráda. 🙂

0 odpovědí na “Recenze: Susanna Kearsleyová – Zimní moře”

1. mám ji jako e-knihu a rozhodně se do ní po této úchvatné recenzi pustím. I já miluji Erskinovou a v mé knihovně jsou všechny její knihy, ráda se pustím do nového jinak psaného prolínaní historie ze součastností

2. Moc pekna recenze i fotky:-)Tak to se asi po teto knize budu muset mrknout. Momentalne ctu od Barbary Erskinove Kralovstvi stinu a uzivam si ten pribeh i styl psani teto autorky:-)

3. Erskinovu som skúšala len raz hoci si momentálne nespomeniem na názov no celkovo sa mi ľúbila. Milujem knihy s nádychom tajomna mysterie i histórie. Už je na mojom zozname kníh ktoré sfuknem po momentálnej tisicstranovej buksli ktorou sa práve hryziem. Dik za typ

4. Bleskové správy od Franka Schätzinga. Je to taká história židovsko-moslimských vzťahov a podobne. Nie je to zlé, ale príliš veľa historických faktov. Mám rada históriu, ale viem si predstaviť o polovicu tenšiu tú knihu. Ale už som za polovicou :-). Myslela som, že to bude niečo ako Follet a jeho trilógia, ktorá síce tiež bola hrubočizná, ale čítala sa sama. A spomenula som si na tú Erskinovú: Na pokraji temnoty. A k Ďalším som sa už nedostala. Ale veď určite dostanem niekedy 🙂

5. Zdravím :-), knihu zrovna čtu; oproti mnohým z vás jsem ve výhodě – protože se mi do ruky dostala už Mariana (a to je krásný příběh, knihu doporučuju) v polovině devadesátek, kdy vyšla poprvé. Už tehdy jsem byla okouzlená – hlavně tím hutným popisem, mám to totiž ráda, co nemám ráda, je text jen plný dialogů – autor musí umět vtáhnout vás do děje a to bez popisů moc dobře nejde. Kearsleyová to umí a hezky. Jinak co nebylo OK – čekat tak dlouho, = 20 let na další knihu, i když anglicky už jich vyšlo víc (to stačí zadat heslo na pinterestu, třebas, a máte to tam). Takže: čte se to výborně, laik navíc získá maličko přehled o britských dějinách a může se zasnít i nad současností spisovatelky, tedy hlavní hrdinky. Nevím jak vy, ale já už si vymyslela, kdo by byl Morley a Graham – Matt Schoenaerts, ale třeba máte jiné tipy 😉 Sonja