Recenze: Susanna Kearsleyová – Mariana

Romantický příběh s nádechem tajemna. Dvě časové roviny, dvě ženy, dva příběhy o lásce  naději.

Nakladatelství: Ikar
Počet stran: 374
Rok: 2016 (2. vydání)

Poutavý román o osudech dvou žen, které se i přes propast času neoddělitelně spojily. Julia Beckettová věří na šťastná znamení. Když se přestěhuje do Greywethers, nádherného starobylého domu ve Wiltshiru, tuší, že za tím nebyla jen náhoda. Místní obyvatelé jsou milí a přátelští, a především jeden pohledný mladý soused Julii přitahuje, ale pod povrchem obyčejného života ve starém domě cítí přítomnost dávné, zapomenuté tragédie. Brzy se dozví, že před tři sta lety v domě žila dívka Mariana, jejíž osud je podivně spjatý s jejím…

Se Susannou Kearsleyovou jsem se seznámila teprve minulý měsíc, díky její novince Zimní moře. To mě naprosto strhlo a pohltilo a musím přiznat, že to byla jedna z nejkrásnějších knih, které jsem za poslední roky četla. Přečtení znovuvydané Mariany, knihy, která u nás vyšla před dvaceti lety, byla téměř samozřejmost.

Hlavní hrdinkou je Julia Beckettová. Mladá ilustrátorka, kterou čistě náhodně třikrát donutí osud zastavit v neznámé vesnici, před neznámým domem. Ten dům ji tak přitahuje, že při třetím zastavení z auta vystoupí a porozhlédne se okolo. Dobrý soused jí napoví, že majitel domu nedávno zemřel a nyní je na prodej. Jelikož Julie zdědila nemalou částku po své příbuzné, může si dovolit dům koupit a tak neváhá ani chvíli. Brzy se nastěhuje a začne se seznamovat s okolím a sousedy.

Zjišťuje, že život na vsi má své kouzlo. Všichni jsou přátelští, touží ji poznat a bez okolků ji přijmou mezi sebe. Není mezi nimi jediná negativní duše, nic, co by Julii život ztrpčovalo. Vše bylo na můj vkus až příliš dokonalé…

Brzy po nastěhování začne mít Julie podivné stavy podobné hypnóze. Vidí v nich život očima mladičké Mariany, dívky, která v tomto domě žila před třemi sty lety a prožila velkou lásku, ale i velkou tragédii. Díky sympatické kastelánce z místního zámku zjistí, že je předurčena prožít Marianin život znovu a poučit se z něj. Nejen ona prožívá život tři sta let mrtvé osoby. I někteří lidé kolem ní, jsou převtělení přátelé a příbuzní Mariany. Ale kdo je kdo?

Svým způsobem čtenář prožívá životy obou ženy. Průniky do minulosti nastávají téměř nečekaně a místy se časy prolínají a vracejí tak, že jsem si musela odstavec přečíst víckrát, abych si ujasnila, o kom vlastně čtu, zda o Julii, nebo Marianě.

I když se jedná o překrásný příběh plný lásky, na můj vkus bylo všechno až moc romantické a pozitivní. Všichni lidé ve vsi byli Julii nápomocní, nikdo neškodil, všichni si pomáhali… Julie našla přátele a zdá se, že i lásku… A láska Mariany a Richarda byla také strašně jednoduše napsaná. I když bylo předem jasné, že manželství šlechtice a chudé dívky z nízké vrstvy není možné, tady se to vůbec neřešilo. V Marianině životě byla negativní postava – její strýc, v Juliině se nevyskytovala. Zajímavé… Převtělily se jen postavy pozitivní? Proč postava strýce nedostala možnost být v novém životě lepší a odčinit tak své zločiny?

Zkrátka a dobře, knížka byla opravdu nádherná a moc se mi líbila. Ale v současné době nejsem právě naladěna na červenou knihovnu a Mariana oproti Zimnímu moři červenou knihovnou bezpochyby byla. Přesto na autorku nezanevřu a pokud ještě napíše nějakou novou knihu, opravdu ráda si ji přečtu. 🙂

Hodnocení: 5/5