Recenze: Susan McNallyová – Tajemství Morrowů

Nakladatelství: Columbus
Počet stran: 256
Rok: 2014

(Převzata z Databáze knih)
Tallitha Mouldsonová je tvrdohlavá dívka, která se rozhodla změnit svůj život a odhalit temná tajemství neblahé rodiny Morrowů. Od první chvíle, kdy vstoupíte do Tallitina světa a do podivného starého domu Winderlingských věží, vás toto strhující vyprávění upoutá líčením impozantního dobrodružství odehrávajícího se v nebezpečné krajině a plného výstředních postav s děsivými zvraty a dějovými obraty. Je to příběh intrik, zrady a kouzel, který vás bude vtahovat dál a dál do široké sítě napínavých záhad. Tajemství Morrowů je první ohromující epizodou nové strašidelné gotické trilogie.

Ke knížce Tajemství Morrowů jsem se dostala víceméně náhodou. Mohla za to facebooková upoutávka na novou knihu v knihkupectví, jejíž obálka mě zaujala na první pohled. Navíc název prozrazoval, že by se mohlo jednat o téma, které v knihách přímo vyhledávám. Dávná tajemství rodu, kostlivci ve skříni apod. Že je to kniha pro děti, nebo resp. pro mládež (12-15 let) jsem zjistila, až když jsem ji koupila a prohlížena na zpáteční cestě autobusem. Navíc jsem zjistila, že je to první díl chystané gotické trilogie. Možná právě proto zůstala knížka ležet půl roku v knihovně a pořád jsem se k ní nemohla odhodlat. Až teď, po přečtení soudím, že to byla škoda.
        V první kapitole, kdy se hlavní hrdinka Tallitha chová jako typické asi třináctileté děvče (teď si nemohu vybavit, zda byl zmiňován její přesný věk), umíněné, protivné, tvrdohlavé, zvyklé vydupat si, co chce, jsem se trochu zděsila, že to opravdu nebude čtení pro mě. Na dalších stránkách se však začal rozvíjet slibný příběh, kdy se Tallitha, její bratr a podivný bratranec dají dohromady a začnou pátrat po tajemství tety Agáty. Tallitha totiž tuší, že by mohla existovat ještě jiná dědička rodu, než je ona sama a hodlá ji najít. Nechce se stát následnicí a starat se o vše, co teď dělá její teta. Tallitha je natolik umíněná, že se se svými přáteli pustí do nebezpečné cesty, kdy ohrozí na životě nejen sebe, ale i ostatní. Cesta však nepřinese jen problémy, ale také nová přátelství.
        Když se budu na knížku dívat jako dětský čtenář, musím uznat, že je napsána velmi čtivě, poutavě, ani chvilku jsem se nenudila a děj měl rychlý spád. Moc se mi líbilo, jak autorka vytvořila vlastní svět – Winderlingské věže i fantastickou zemi. Hrad, ve kterém děti žily, byl v jejím popise okouzlující, tajemný a děsivý, cesta nebezpečnými skalami a podzemím rovněž. Autorka dala do příběhu lásku, přátelství, ale i závist, zlo, nenávist a podlost. Každé z dětí má jiný charakter, je tam i skrytá lež, která se u jednoho z členů výpravy projeví až na konci. Svým způsobem je příběh poučný, stejně jako napínavý a čtivý.
        Jako matka (i když zatím dítěte, které nečte), hodnotím knížku místy až moc morbidní. Chvílemi jde autorka opravdu dopodrobna, scény jsou brutální, stříká krev… I když děti, pro které je kniha psána, už nejsou úplně nejmenší, přesto si myslím, že tady mohla autorka trochu zmírnit.
         Nehodlám si kupovat další díly za plnou cenu, ale pokud se objeví v Levných knihách, pořídím a přečtu si ráda celou trilogii. Jsem přesvědčena, že pokud bychom k Tajemství Morrowů nepřistupovali jako ke knize pro mládež, klidně bychom ji mohli zařadit do fantasy literatury. Potěší jistě nejen malé čtenáře, ale i jejich rodiče, kteří se rádi ponoří do vybájeného světa plného skřetů, vil a prapodivných lidiček co žijí v podzemí a na stromech.
         Jinak musím pochválit opravdu překrásnou obálku, která byla ostatně to první, co mě na knížce zaujalo. A krásné ilustrace byly i uvnitř. Zkrátka, tato knížka oku lahodí. Posuďte sami. 🙂

Hodnocení: 3/5