Recenze: Steve Robinson – Hluboký hrob

Máte rádi klasické detektivky hádanky? Imponují vám originální detektivové s temnou duší? Baví vás lidské příběhy, které mají sílu dojmout k slzám? V tom případě by „Hluboký hrob“ rozhodně neměl uniknout vaší pozornosti. Robinson píše čtivě, kultivovaně a na jeho knihy si brzy vytvoříte návyk.

Nakladatelství: Mystery Press
Počet stran: 288

Angličan Steve Robinson vstoupil do světa literatury v poměrně pozdním věku. Jeho hrdina Jefferson Tayte si záhy získal sympatie čtenářů a svému duchovnímu otci přinesl světovou slávu. Jefferson je do jisté míry riskem, protože to není policista ani soukromý detektiv. Ačkoliv jeho příběhy jsou plnokrevné detektivky, on sám nemá s právem a spravedlností pranic společného. Jefferson pracuje jako genealog, což je autorův koníček a velká vášeň.

Američan Jefferson je obtloustlý čtyřicátník neschopný navázat delší vztah se ženou a vyhýbající se společnosti. Je to samotář, který si s sebou nese traumata ze své minulosti, a upřímně řečeno, jako genealog nepatří k nejúspěšnějším. Konkurenti se mu pošklebují kvůli jisté věci týkající se jeho původu a právě tato věc je jednou z detektivních linií série. Steve Robinson napsal již pět románů, u nás zatím vyšly pouze „Stopy v krvi“.

Robinson navázal na tradici anglické klasické detektivky, kterou proslavila Agatha Christie či P. D. Jamesová. Ne náhodou se děj „Hlubokého hrobu“ odehrává v Anglii a stejně jako ve „Stopách v krvi“ tu figurují Američané i Angličané. Jeffersonovou klientkou je pětašedesátiletá Eliza, která se před několika dny dozvěděla, že ji rodiče adoptovali, když byla ještě mimino. Dalším šokem je pro ženu starý kufr, který se jí z ničeho nic objeví za dveřmi. Cosi jí našeptává, že kufr s tajemným obsahem souvisí s jejím původem, a tak se obrátí na Jeffersona, aby vypátral, co se kdysi stalo s jejími rodiči.

Jefferson pracuje poctivě a pro své klienty by se rozdal, ale to nic nemění na faktu, že nesnáší cestování letadlem. Dlouho se přemlouvá, aby vůbec odletěl, a to ještě netuší, že se celý případ promění v noční můru, kdy mu půjde o život. „Hluboký hrob“ je knihou 2v1, protože se tu odvíjí dva příběhy. Jefferson pátrá v současnosti a druhý příběh se odehrává ve válečných měsících roku 1944. Hrdinkou historického příběhu je sedmnáctiletá Mena, která si přeje uniknout ze spárů své pobožné matky. Mena chce pracovat jako dobrovolnice a stejně jako každá jiná mladá dívka touží po lásce. Během několika týdnů se zaplete s několika vojáky a osud jí připraví několik nehezkých překvapení.

Menin život výrazně ovlivní její přátelé a příbuzní a vy se připravte na řadu šokujících zvratů. Robinson není nijak zvlášť citlivý ani útlocitný. Příběh vypráví bez emocí, vcelku chladně a nešetří své postavy ani čtenáře. Robinson je profesionál, který píše zručně a který dokáže čtenáře vtáhnout do děje už na prvních stránkách. V „Hlubokém hrobu“ převažují mužské postavy, ale přesto je celá kniha nabitá emocemi a neskutečně lidská a dojemná. Tenhle příběh není jen o zlu, ale také o tom, jaké hrůzy může napáchat nevědomost nebo dobré úmysly.

V knize dojde k několika vraždám a Jefferson musí přežít řadu akčních dobrodružství, ale i tak se domnívám, že vás více osloví příběh Meny. Ten je výjimečný a podaný naprosto excelentně. Zápletky jsou promyšlené, inteligentní, a i když to tak zpočátku nejspíš nebude vypadat, jsou naprosto uvěřitelné a jejich řešení je logické. „Hluboký hrob“ je skvělý čtenářský zážitek, který ocení nejen milovníci detektivek.