Recenze: Šárka Rosová Váňová – Moje dětství na draka

Čtete rádi vzpomínky na dětství, na roky v socialismu, nebo prostě jen hledáte knížku, se kterou si odpočinete, zasmějete se a načerpáte dobrou náladu? Pak by vám neměla uniknout novinka z nakladatelství Kniha.je – Moje dětství na draka.

Název: Moje dětství na draka
Autor: Šárka Rosová Váňová
Nakladatelství: Kniha.je
Počet stran: 136
Ač jsem k podobným knihám nikdy příliš neinklinovala, v posledních letech si čím dál častěji čtu ráda oddechové knížky, ve kterých autoři vzpomínají na svůj život, dětství, nebo veselé příhody, které zažili. Takových knih je bohužel strašně málo – nebo jsem je na pultech knihkupectví přehlédla? Možná je to i tím, že většina blogerů a booktuberů upřednostňuje thrillery a společenské romány, před vzpomínkovými knihami. A tak sice existují, ale není o nich moc slyšet. A to je vážně velká škoda!
Jednou z takových knih je i Moje dětství na draka, které napsala Šárka Rosová Váňová. Šárka je moderátorka Country rádia na volné noze a také blogerka. Své nejlepší blogy vydala v knize Přiměřeně laskavé příběhy. Vyprávět a psát tedy rozhodně umí a na její nové knize je to rozhodně znát.
Moje dětství na draka autorka označuje jako román. Její vzpomínky na dětství jsou rozepsány v krátkých kapitolkách doplněných vtipnými ilustracemi Mirka Vojáčka. Dohromady skutečně tvoří román, od kterého se nedokážete odtrhnout. Krátké kapitolky totiž pobízejí, abyste si přečetli ještě jednu, a pak ještě jednu, a najednou zjistíte, že je po půlnoci a vy si zbytek této knížky nemůžete nechat na zítra. Prostě ji musíte dočíst.
Šárka rozhodně neměla lehké dětství. Tatínek byl fotograf a stejně jako všichni ostatní zaměstnanci musel plnit plány. A to nebylo jednoduché. Proto mu pomáhala maminka, ale také malá Šárka, která práci po škole ve fotografickém ateliéru nesnášela. Ono totiž leštit fotky po stovkách není žádná velká zábava.
S rodiči to jednoduché rozhodně nebylo. Tatínek byl kutil, a tak měli všude po bytě harampádí a nářadí, maminka měla deprese, které zaháněla pivem. O malou Šárku se příliš nestarali. Trochu se vše zlepšilo, když povyrostla a mohla sama jezdit za babičkou a dědou. Ale i přes to autorčiny vzpomínky vedle vtipných situací vykazují plno hořkosladkých vzpomínek.
Jelikož je kniha psána z pohledu malé holčičky a posléze dospívající dívky, nechybí citace z deníčku a stesky po lásce. A tak spolu se Šárkou sledujeme její snahy zaujmout obdivovaného kluka, ale i první neúspěchy v lásce.
Autorka vše psala především srdcem. Je znát, že i když její dětství nebylo jednoduché, vzpomíná na něj ráda, a rodiče, babičky i dědu měla moc ráda. Kromě toho, že vás kniha pohltí, rozesmutní i pobaví, je jedinečným důkazem socialistické doby. I když jsem v těchto letech nevyrůstala, ráda jsem si o nich přečetla. Ovšem dokážu si představit euforii, kterou pociťují, nebo budou pociťovat čtenáři, kteří tuto dobu prožili, stejně jako autorka.

Osobně doufám, že knihou Mojedětství na draka autorčino psaní nekončí. Její texty mě totiž opravdu hodně baví, a tahle knížka bude další z těch, ke kterým se budu vracet. A to hodně ráda. Mám takových knížek jen pár, ale o to silnější dojmy ve mě jejich opakované čtení zanechává.
I když se nejedná o klasický román – a dokazuje to nejen jedinečný text uvnitř, ale i originální grafické zpracování a formát knihy, která z knihovny doslova vyčnívá – doporučím ho rozhodně všem, kteří občas hledají oddychové čtení. Ti, kteří socialismus nezažili, se dozvědí plno zajímavostí, a ti, co ho zažili, zavzpomínají spolu s autorkou na „staré dobré“ časy.
Knížka Moje dětství na draka je také skvělý tip na vánoční dárek, protože osloví velkou řadu čtenářů, a třeba i ty, kteří zase tak moc nečtou. Pokud tedy nevíte, co koupit mamince, babičce, tetičce, tatínkovi, atd. pod stromeček, šupky dupky do e-shopu a kupte tuto knížku. Rozhodně stojí za to. 🙂
Knížku Moje dětství na draka koupíte na stránkách nakladatelství Kniha.je.

Více o autorce se dozvíte na jejích webových stránkách