Recenze: Sally Christie – Sestry z Versailles. Příběh sester, jež milovaly Ludvíka XV.

Pokud máte chuť na oddechovou četbu a k tomu máte rádi pikantní příběhy ze dvora francouzského krále Ludvíka XV., kde to šustí drahými látkami a není nouze o dobré jídlo a pití, sáhněte po příběhu pěti sester, jež milovaly krále, a král jistě miloval je. Vstupte do světa, kde láska nemá věčného trvání, přetvářka vyhrává nad upřímností a kde je vám největším nepřítelem, ten nejbližší…

Název: Sestry z Versailess
Autor: Sally Christie
Nakladatelství: Knižní Klub
Počet stran: 480
Rok vydání: 2018

Po knížce Sestry zVersailles, jsem sáhla, neboť slibovala příběh ze dvora krále Ludvíka XV. a podobné příběhy si občas přečtu s chutí. Necudná obálka napovídala, že se bude jednat o příběh přímo skandální. Něco z této doby jsem již přečetla a tak jsem byla zvědavá, co nového mi tato knížka přinese. Asi většina z nás slyšela o slavných milenkách Ludvíka XV. markýze de Pompadour nebo komtese du Barry,ale těmto dvěma známým dámám předcházely jiné.

Mezi nimi zaujalo své významné místo pět sester rodu Neslé. Všechny se nějaký čas pohybovaly ve Versailles a čtyři z nich se staly milenkou krále. I na dvoře, který byl známý svou prostopášností a intrikami, to bylo považováno za nemorální a nechutné.

Mladá a nevinná Louisa, která se dostala ke dvoru jako první, byla vybrána za milenku králi mocnými lidmi u dvora, když se začalo zdát, že král ztrácí zájem o svou o několik let starší zbožnou manželku pocházející z Polska. Louisa byla považována za vhodnou pro svou skromnost a nenáročnost, tudíž se předpokládalo (a správně předpokládalo), že nebude mít ani ambice zasahovat do státnických záležitostí. Její štěstí ale netrvá dlouho. Jakmile se ke dvoru dostane její setra Pauline, pozná, že sesterská láska jde stranou, když se jedná o moc a vliv.

I ostatní sestry se časem stanou předmětem králova zájmu, a až na Hortenzii všechny podlehnou. Asi největší vliv ze všech pěti si vybojuje Marie Anna. Jediná Hortenzie se dožije požehnaného věku, a jejím prostřednictvím je vlastně příběh sester vyprávěn. Na pozadí přepychu a velkoleposti Versailles je cítit i pach chudoby, nemoci a válek. Ludvík XV. také projde vývojem. Z nejistého mladíka se stává sebevědomý muž s dávkou přezíravosti a arogance.

Knížka Sestry z Versailles se čte lehce, nejde rozhodně o žádné náročné čtení. Jedná se spíše o romantický příběh. Ten, kdo čeká přesná historická fakta, bude knížkou zklamán. Ten, kdo si chce přečíst romantický příběh o lásce, ale také nepřátelství a intrikách, pro toho je knížka správnou volbou. Někomu budou vadit vulgárních výrazy, které se v textu vyskytují. Mně osobně více vadily překlepy, kterými se to v knížce jen hemžilo hlavně v druhé její půlce.

Román Sestry z Versaillesjsou prvním dílem, tzv. Versaillské trilogie, která mapuje dějiny za vlády Ludvíka XV. prostřednictvím žen, které vládly jeho srdci a skrze něj i Francii. V zahraničí vyšly i další dva díly: The Rivals of Versailles a The Enemies of Versailles. Věřím, že se pokračování brzy dočkáme i u nás.

Hodnocení: 85 %

Knížku Sestry z Versaiileskoupíte za skvělou cenu ZDE.

Text: Jana Hlinecká