Recenze: Radka Třeštíková – Bábovky

12 krátkých příběhů, 12 kapitol, 12 žen, které předkládají svou osobní zpověď. Naprosto strhující a poutavé čtení o obyčejných ženách a o tom, že život se s námi rozhodně nemazlí. A také o tom, že všechno zlé může být k něčemu dobré. Zajímá vás, čím mě kniha Bábovky nadchla a doslova rozdrtila? Tak čtěte dál…

Nakladatelství: Motto
Počet stran: 328

Představovat knihu Bábovky nějak podrobněji je myslím celkem zbytečné. Snad každý, kdo se trochu zajímá o knížky, v loňském roce zaznamenal masivní reklamu, která se Bábovkám dostala. Četli je snad už úplně všichni a to nejen pravidelní čtenáři, ale i nečtenáři či čtenáři občasní a rekreační. A to byl u mě problém. Jak je nějaká kniha takhle moc „profláknutá“, mám pocit, že to nebude stát za to a raději ji nečtu. Navíc u blogerů měly Bábovky natolik rozporuplné hodnocení… Tak mám si je koupit, nebo nemám?
Nakonec jsem se odhodla a koupila je a samozřejmě hned přečetla. A vážně nechápu, proč jsem koupi odkládala tak dlouho. Jsou totiž výborné!
Kniha Bábovky nemá hlavního hrdinu, nebo hrdinku. Autorka totiž sepsala dvanáct kapitol, z nichž každou věnovala jedné ženě. Tyto ženy se navzájem znají, některé více, některé méně, nebo jen náhodně, v každém případě jsou jejich osudy propletené dohromady velkou sítí životních patálií. Všechny kapitoly jsou psány v ich-formě, což jim dodává na autentičnosti. Máme tak možnost se ponořit do osobních pocitů, strastí, radostí i šoků všech hrdinek.
Postupně sledujeme, jak se cítí těhotná milenka, která zřejmě s vysněným mužem nikdy nebude žít, jak podváděná manželka, která nemůže otěhotnět, jak se cítí žena, která se šestnáct let starala o postižené dítě, sama a mužem opuštěná, jak se cítí patnáctiletá dívka, o kterou se rodiče nezajímají, a jak se naopak cítí její matka a proč se chová tak, jak se chová…
To, co mě ohromě bavilo nejsou jen jednotlivé příběhy a zpovědi žen, ale především to, jak se na jeden problém dívají dvě osoby. Odlišně, každá ze svého úhlu pohledu. Tím, že autorka psala o dcerách, i matkách, milenkách i manželkách a pod., tím dosáhla neuvěřitelné dynamiky celé knihy. Navíc i když se může zdát, že se jedná o dvanáct nepříliš souvisejících příběhů, je v Bábovkách ukryt příběh, který postupně poznáváme. Autorka většinu kapitol ukončí nějakou šokující událostí, nebo informací a jak to bude dál, to si musíme počkat na dalších několik kapitol. I když se jedná o samostatné příběhy, dohromady se propojují takřka v román. V poutavý a neodložitelný román, který mě doslova pohltil.
Pokud patříte mezi ty, kteří nad Bábovkami stále ještě váhají, tak rozhodně doporučím si je přečíst. Myslím, že si tam každý čtenář – a možná že nejen ženy – najde to své. Bábovky jsou opravdu tak netradiční kniha, že si na ně nejde udělat vlastní obrázek jinak, než že si je přečtete. Takže, směle do toho. 🙂
Pokud ještě knížku nemáte a sháníte, podívejte se na ODKAZ, kde ji seženete momentálně nejlevněji. 🙂
Hodnocení: 96%