Recenze: Petra Nachtmanová – Zaťukej mi na srdce

Novinka od jedné z nejlepších českých autorek příběhů pro ženy je vším, co si budete přát. „Zaťukej mi na srdce“ je humoristický román plný vtipných hlášek a až absurdních situací. Zároveň je to červená knihovna, nad kterou se budete přihlouple usmívat. A co se týče stylu, na své si přijdou milovníci fejetonů a historek časopisového střihu.
Nakladatelství: Taťána Kubátová

Počet stran: 192

Petra Nachtmanová (1972) vydala již řadu knih různých žánrů. Začala s dívčími romány, k těm přidala detektivní povídky a po těch následovaly romány pro ženy. Fakt je, že právě romány pro ženy jsou její parketou. To je žánr, ve kterém se našla a který jí stoprocentně sedí. Nachtmanová má svůj originální styl i originální jazyk, který se už stal jejím poznávacím znamením. Její romány srší humorem, optimismem a sarkasmem.

Nachtmanová stojí vždy na straně svých silných hrdinek. Ty mají její veškeré sympatie, kdežto muži jsou tu líčeni jako ti slabší. Ačkoliv její hrdinky touží po lásce, uvědomují si, jací muži jsou a nedělají si o nich přehnané iluze. Autorka má hodně odkoukáno ze života a její romány nikdy nesklouznou ke kýči ani sladkobolnému sentimentu. Její hrdinky nesedí v koutku, nevzdychají, jak se mají špatně, ale aktivně se snaží změnit svůj osud. „Zaťukej mi na srdce“ je unikátní v tom, že má dvě hlavní hrdinky, matku s dcerou.

Věra Kyselková je dáma ve středním věku, která celý život pracovala v bance. Stala se vedoucí menší skupinky bankovních úřednic a její úspěchy při jednání s klienty i kolegy ji uchlácholily natolik, že nemá potřebu se dále rozvíjet a učit se novým technologiím. Počítače neovládá ani na amatérské úrovni, a to, co je schopná předvést s klávesnicí a monitorem, je doslova k popukání. Když není v práci, stará se o manžela, o domek se zahradou a o jednoho zarputilého ubečeného berana.

Její dcera, dvacetiletá Ida, žije sama se svou roční holčičkou Maruškou a tajně sní o tom, že na ni někde čeká někdo, kdo je bude obě milovat. Ida porodila dítě i navzdory svému tehdejšímu příteli, a i když neztrpkla, její myšlení je hodně cynické. Ida si umí udělat legraci ze své životní situace, sama ze sebe, a dokonce i z matky, která se rozhodla, že jí u nich na vesnici sežene manžela. Ida se naoko podvolí, ale protože jsou Velikonoce a nápadníci chodí na koledu, správně tušíte, že ne všechno dopadne tak, jak si to matinka naplánovala.

Zatímco starší Věra vyráží na školení počítačové gramotnosti (v jejím případě spíše absolutní negramotnosti), Ida se sbližuje s člověkem, který její matce připadá podezřelý. Ve hře je několik mužů, a pokud jste již četli nějakou autorčinu knihu, pak tušíte, jak se tato linie bude vyvíjet. V knize „Zaťukej mi na srdce“ dostaly poměrně velký prostor i vedlejší postavy. Jde o svérázné týpky a nechybí mezi nimi ani pár skutečně směšných figurek. Autorce není nic svaté, a jak může, rýpne si. Nejčastěji je to do mužů nebo do nesympatických lidí.

Autorka si vytvořila vlastní jazyk plný neologismů a nečekaných spojení. Ráda si pohrává se slovy, se slovními spojení, a co se týče dvojsmyslů a významů slov, je kniha hotovým gejzírem originálních nápadů. Obyčejné věci dostávají neobyčejná pojmenování a to je jedna z věcí, která je pro autorčin styl charakteristická. Umím si představit, že by román „Zaťukej mi na srdce“ vycházel na pokračování v časopise nebo že by byl zfilmovaný. Nachtmanová píše vtipně a s nadsázkou o tom, jaký život je, ale vylepšuje to tím, že svým hrdinkám dopřává šťastné konce. A takové příběhy rozhodně chceme číst.

0 komentářů u “Recenze: Petra Nachtmanová – Zaťukej mi na srdce”