Recenze: Petra Nachtmanová – Vdaná potvora

Miluška je vcelku normální devětadvacetiletá žena. Bydlí sama, pracuje v poněkud svérázné firmě na výrobu krmiv pro zvířecí miláčky a touží po třech věcech (přesně v tomto pořadí): svatbě, lásce a sexu. Pokud se chcete od srdce zasmát, přečtěte si příhody, které se jí přihodí potom, co jí stará cikánka vyvěští, že se setká se třemi osudovými muži.

Počet stran: 264

Věštkyně ze sousedství předpověděla Milušce setkání se třemi osudovými muži. A od toho okamžiku skutečně potkává nejrůznější muže, kteří vypadají jako potencionální partneři. Problém je však v tom, že Miluška je vidí všude… Kdo se stane tím pravým? Učitel angličtiny, ženatý soused, náhodný známý z parku nebo snad muž, jehož poznala v době, kdy se ztratila cestou na volbu kočičí Miss?
Petra Nachtmanová (1972) vydala již řadu knih různých žánrů. Začala s dívčími romány, k těm přidala detektivní povídky a po těch následovaly romány pro ženy. Fakt je, že právě romány pro ženy jsou její parketou. To je žánr, ve kterém se našla a který jí stoprocentně sedí. Nachtmanová má svůj originální styl i originální jazyk, který se už stal jejím poznávacím znamením. Její romány srší humorem, optimismem a jsou plné nečekaných zápletek. Vyprávění ve „Vdané potvoře“ připomíná sled fejetonů a padne do noty těm, co si oblíbili Bočkovu „Aristokratku“. Žánrově jde o červenou knihovnu ve stylu Bridget Jones, ačkoliv na rozdíl od ní tady do poslední chvíle netušíte, koho Miluška pojme za svého chotě.

Miluška své eskapády a trapasy vypráví v první osobě, což je čtenářsky velmi vděčné. Miluška je potrhlá, lehce pubertální naivka, které věří, že na ni někde čeká princ na bílém koni. Lásku je schopná hledat snad i u popelnic a věří, že jejím princem může být například majitel bordelu. Humor ve „Vdané potvoře“ není závislý pouze na ní, ale jeho nositeli jsou i rozličné vedlejší postavy. I na nich se Nachtmanová vyřádila, takže jsou to dost svérázní týpci. Co jiného si myslet o šéfovi, který se rozhodne vyrábět pamlsky na psí svatby, nebo o tlumočnici, která má několikacentimetrové drápy a slabost pro tvrdý alkohol?

Autorka v knize nakousla i několik vážnějších témat, ale celkově jde o příjemný příběh, který polechtá vaše bránice. Miluška, která je bláznivě zamilovaná do svého ženatého souseda, se jednoho dne dozví, že se v jejím životě objeví hned tři osudoví muži. Zpočátku je skeptická, protože její srdce přece patří ženáčovi, ale když jde o vyzvánění svatebních zvonů, nechce ponechat nic náhodě. A tak se hodí do parády a laškuje s každým mužského pohlaví. Jak asi tušíte, na její cestě za princem na ni čeká spousta žabáků.

Profesně si vede dobře, ale její soukromý život připomíná katastrofu. Ona to ovšem vidí jinak a čtenář se dobře baví. Nachtmanové nedělá problém rýpnout si do žen stejně jako do mužů a rozhodně jí nechybí schopnost ironie a sebeironie. Miluška (potažmo autorka) se nebojí shodit a udělat si ze sebe legraci. Miluška může vybírat z několika svobodných nápadníků, kteří se na první pohled jeví jako výborná partie. Kromě toho o ni začne projevovat zájem i ženatý soused a Miluška se jeho dvoření rozhodně nebrání. Nachtmanová vybrala skutečné exoty a podivíny, vědoma si zásady: Jen houšť a větší kapky.

Autorčin jazyk je bohatý a plný neologismů. Nachtmanová má averzi vůči všemu obyčejnému a její slovní spojení a dvojsmysly jsou téměř umělecké dílo. Občas je možná zopakováno něco, co již bylo řečeno, ale ani to neubírá na zážitku ze čtení. Myšlenky se tu sice opakují, ale rozhodně se neopakují jednotlivá slova. Pokud jde použít synonymum nebo jiné spojení, autorka to udělá. Pokud to nejde, neváhá vymyslet si svůj výstižný a vtipný neologismus.

Pokud hledáte knihu, která vám zpestří dovolenou nebo chvíle odpočinku, pak by „Vdaná potvora“ měla být vaší volbou. Jedinou nevýhodu vidím v tom, že tuhle knihu je velice těžké odložit. Málokterý román pro ženy má totiž takhle nápaditý děj, originální epizody a nádherný jazyk.