Recenze: Petra Dvořáková – Sítě

Tři příběhy, tři ženy, tři osudy… Petra Dvořáková v knize Sítě shromáždila tři nesouvisející povídky, v nichž ve všech vystupují jako hrdinky zdánlivě obyčejné ženy, které se potýkají s vlastním (ne)sebevědomím. Příběhy sice spolu nesouvisí, jedno však mají hrdinky společné – musí se naučit mít rády sami sebe takové, jaké jsou a vypořádat se s problémy kolem sebe.

Nakladatelství: Host
Počet stran: 320

Dlouho jsem váhala, zda recenzi na tuto knihu psát, nebo nepsat. Někdy se totiž stane, že i když se vám kniha líbí sebevíc, nevíte, jak recenzi uchopit. A u povídkových knih to mám většinou vždycky. Jak přiblížit čtenáři, co může očekávat a přitom nevyzradit to podstatné?
Petra Dvořáková se v knize Sítě zaměřila především na ženy jako hlavní hrdinky, které si nesou jho těžkého osudu a nesnadného života. První hrdinka Kristýna, je rozvedená žena s malým synem, která si pomalu zvyká na nového úžasného, citlivého a pozorného manžela a sžívá se s ním při společném bydlení. Zdá se, že pohádkově bohatý partner nemá žádné chyby. narozdíl od Kristýny, po které chce, aby začala chodit k psychologovi a získala více sebevědomí. Vadí mu, že si vůbec nevěří a podceňuje se. Kristýna se potýká s vlastními problémy, když přichází i ty partnerovy. Je opravdu tak bohatý, jak to zpočátku vypadalo? A kde se najednou vzala jeho nespolehlivost a podivné výmluvy?
Druhou hrdinkou je Karolína. Mladá žena, která má doma tři děti a čtvrté čeká. Protože její manžel po pár letech po sňatku konvertoval ke křesťanství a po své manželce požaduje, aby byla správnou křesťanskou manželkou, dá se čekat, že čtvrté dítko nebude poslední. Jenže Karolína přesně z takové rodiny pochází a nechce dopadnout, jako její matka. Nechce rodit jedno dítě za druhým, nemít na ně čas, nedat jim, co potřebují, nebo si přejí. A tak si dopisuje s otcem Ambrožem, páterem, který si nedávno získal její důvěru a probírá s ním svůj problém. radí se s ním, jak postupovat vůči zfanatizovanému manželovi, jak se zachovat a kde sebrat odvahu postavit se jeho přáním.
Poslední hrdinkou je Naďa. Mladá žena a vystudovaná zdravotní sestra, která od mládí trpí komplexem ze svých malých prsů. Touží vše změnit a být krásná a sebevědomá. Mají jí k tomu pomoci právě nová prsa, na která ovšem nemá peníze. Hledá proto práci, která jí dovolí našetřit dostatek, aby si splnila svůj sen. Nejde totiž jen o to, mít prsa a sebevědomí. Naďa od mládí zakusila jistou touhu po moci. Po tom, kdy jako zdánlivě obyčejná žena má ve svých rukou moc – může pomáhat i ubližovat a bezmocní lidé jsou na ni odkázaní. Proto se také vydala na cestu zdravotní sestry. Nejvíce ji uspokojuje práce na LDN, kde je těch bezmocných a na ní odkázaných opravdu hodně.
Kniha Sítě je literární počin, nad kterým budete dlouho přemýšlet. Každá povídka totiž odkrývá tajemství, které nám obyčejným smrtelníkům s běžným životem vůbec nedojde. Tyto příběhy jsou totiž o moci a bezmoci. Jenže kdo má v rukách právě tu moc? Kdo manipuluje s kým? Nic totiž není takové, jak se může na první pohled zdát. A tak zjišťujeme, jak někteří jedinci nenápadně a potichoučku manipulují se svými blízkými a využívají jejich slabostí k uspokojení vlastních potřeb. Někde je tou slabostí malé sebevědomí, někde prostě jen bezmezná láska.
Každá z povídek je psána trochu jinak. V první sledujeme vyprávění o Kristýně, ale také osobní výpovědi jejího lékaře – psychologa, který postupně odkrývá její problémy, až dojde k šokujícímu zjištění. Ve druhé povídce sledujeme korespondenci mezi Karolínou a otcem Ambrožem a do toho vstupují výpovědi jejího manžela, který hovoří v křesťanském kruhu k blízkým ve víře. Poslední povídka je psána zdánlivě obyčejně – sledujeme vyprávění o Nadě. Mezitím se však objevují úryvky z odborných textů v časopisech a knihách, které nám vždy nastiňují, jak se na daný problém dívá odborník. Díky tomu jsou povídky velmi čtivé a zajímavé, odlehčují celkem tragická témata a způsobují extrémní čtivost celé knihy.
I když jsem nad knihou Sítě musela místy opravdu hodně přemýšlet, nadchla mě svou syrovostí a odkrýváním kruté pravdy ve zdánlivě obyčejných životech žen. Po přečtení této knihy se snad každý musí zamyslet… Co se to kolem nás děje? Nezažívá tohle třeba maminka, s kočárkem, kterou potkávám po městě? Je skutečně manželství našich sousedů tak harmonické, jak na první pohled vypadá? A co ta kamarádka z vedlejšího města? Proč vlastně drží diety a trápí se hladem – kvůli sobě, nebo s ní někdo manipuluje, aniž by si to uvědomila?
Sítě nejsou právě oddechové čtení, i když se čtou velice dobře a lehce. Ovšem na duši vám z nich lehce nebude. Budete nad nimi hodně přemýšlet a to nejen během čtení, ale i poté. Přesto jsem moc ráda, že je mám ve své knihovně a měla jsem možnost je číst. Rozhodně splnily má očekávání!
Knihu Sítě můžete zakoupit nejlevněji ZDE.

Hodnocení: 83%

0 odpovědí na “Recenze: Petra Dvořáková – Sítě”