Recenze: Peter Dempf – Kněžna žebráků

Historický román? Detektivka plná krve a násilí? Milostný příběh o lásce? To všechno najdete v netradiční knize z pera německého historika Petera Dempfa. „Kněžna žebráků“ je skvělým koktejlem toho nejlepšího, co mohou nabídnout různé žánry. Dempf je obratný vypravěč, který vás dokáže vtáhnout do děje už na první stránce.

Počet stran: 336

Peter  Dempf (1959) vystudoval historii, němčinu a sociální vědy. Po studiích pracoval jako středoškolský učitel a ve svém volném čase psal divadelní hry a rozhlasové scénáře. Poté přidal odborné publikace a knihy pro děti. Jeho velkou láskou jsou nevšední historické romány, za které získal řadu ocenění. Děj „Kněžny žebráků“ se odehrává v okolí Augsburku a Dempf využil některé skutečné historické události. Celkově je kniha čirá fikce a upřímně řečeno, neumím si představit, že něco tak drsného by se mohlo odehrát i ve skutečnosti.

Už začátek knihy dává znát, že nepůjde o žádnou romantickou selanku. Příběh začíná obrovským požárem lékárny, během kterého zahyne lékárník a jeho čtrnáctiletá dcera. Jediný, kdo se zachrání, je lékárníkova manželka Hannah. Hannah uprchne přes střechy sousedních domů jen v noční košili, a když se vrátí do svého domova, místní ji považují za žebračku. Kdysi krásná a elegantní žena je pokrytá puchýři a její zlaté vlasy se proměnily v několikacentimetrové chuchvalce. Hannah se domnívá, že si sáhla na úplné dno, ale brzy zjišťuje, že může být ještě mnohem hůř.

Městem se pohybuje ženin nepřítel, který má obrovskou moc a nespočet pomocníků. V této fázi je „Kněžna žebráků“ plnokrevnou detektivkou. Autor vám předkládá řadu vodítek, a tak můžete hádat, kdo za požárem stojí a co tím sleduje. Hannah se ocitá ve vězení, kde se poprvé střetne se svým protivníkem. Ten se snaží přesvědčit stráže, aby ji nechali utopit. „Kněžna žebráků“ je brutální a poměrně cynické čtení. Z Hannah si totiž moc dobře uvědomuje, že bez pomoci by na ulici nepřežila ani jediný den.

Naše hrdinka se dostane pod ochranná křídla mladé žebračky, která má ledacos skrývat. Černá Lis nežila vždy na ulici a v její minulosti jsou věci, které čekají na vyřešení. Osudy obou žen jsou si svým způsobem podobné a vnímavého čtenáře napadne, že obě ženy čelí stejnému nepříteli. Život na ulici je drsný a Dempf rozhodně nic neidealizuje. Žebráci mají vybudovanou organizaci s pevnou hierarchií. Hannah se nachází až na samém dně, a tak na ni čeká několik obzvlášť ošklivých zážitků.

Hannah není naštěstí žádná křehká květinka a okolnosti ji donutí chovat se jako bestie.  Na svou dobu je velice emancipovaná a díky manželovi i vzdělaná. Vyzná se v medicíně i léčitelství, což jsou schopnosti, za které se platí zlatem. Hannah si získává přátele a naprostá troska se postupně mění v kněžnu žebráků. S tím, jak získává moc, se rozšiřuje řada jejích nepřátel. Hodně lidí se jí chce zbavit, někteří na ni žárlí a někteří se jí chtějí pomstít za to, co jim udělala.

V knize je tolik zápletek, že by se za ně nemusela stydět žádná detektivka. Hannah a Černá Liss postupně odhalují různá tajemství vládců města a vše nasvědčuje tomu, že jsou na stopě rozsáhlého spiknutí. Dempf je výborný vypravěč, který vás udrží v napětí od první do poslední stránky. „Kněžna žebráků“ vám přinese jedinečný čtenářský zážitek, a proto by byla chyba ji ignorovat. Knihu ocení milovníci historie, napětí i romantiky. A umím si představit, že bude bavit i čtenáře – muže.

0 odpovědí na “Recenze: Peter Dempf – Kněžna žebráků”