Recenze: Pavel Tausaig – Chlapec, který přežil pochod smrti

Téma druhé světové války a holocaustu je bohužel součástí našich dějin a neměli bychom na ně zapomínat. Útlá knížka s názvem Chlapec, který přežil pochod smrti, představuje zcela unikátní a ojedinělésvědectví chlapce, který přežil, … a natruc neumřel!

Autor: Pavel Taussig
Nakladatelství: Cosmopolis
Počet stran: 208
Pavel Taussig, jedenáctiletý chlapec, v knize vypráví svůj vlastní životopis. Vzpomíná na své dětství a na opatření, která jeho rodiče učinili, aby jej a také sebe ochránili před útlakem židovského obyvatelstva, a to ještě v době, kdy ani nemohli tušit, jak se situace vyvine.
Autor knihu sepsal pro svého tehdy jedenáctiletého syna, aby mu přiblížil to, co v jeho věku zažíval a musel zvládnout on sám, když se ocitl v koncentračním táboře v Osvětimi. Při psaní vycházel ze svých deníků, které si tehdy psal od zatčení, přes pobyty v táborech v Osvětimi, Mauthausenu, Melku a Gunskichenu, až do osvobození a doby, kdy se konečně po dlouhé cestě dostal domů. Kniha tak popisuje období od 4. května 1945 do 27. července 1945.
Vyprávění mladého chlapce, který přežil útrapy nacistických lágrů je samo o sobě velmi poutavé, přestože obsah je velmi neveselý. Text je původní a nezměněný, proto autor při psaní doplnil také poznámky, jak se na určité věci dívá dnes a také vysvětluje některé nepřesnosti, které jako jedenáctiletý plně nechápal či o nich nevěděl. V knize je také ukázka deníku psaná v ruce z roku 1945. Dále jsou zde rodinné fotografie rodiny Taussigů, dokumenty z koncentračních táborů, nákresy lágru a další listiny.
Jelikož je kniha psaná formou jednotlivých zápisků z deníku, nejedná se o ucelený příběh. Přesto jsem knihu přečetla velmi rychle. Chvílemi je kniha řekněme nudná, a to když se každý zápis opakuje výčet jídla, který měl Pavel ten den k dispozici, musíme ale pochopit, že po osvobození pro něj bylo jídlo jednou z nejdůležitějších věcí na světě, a tak další okolnosti, byť by pro nás v dnešní době mohly být zajímavé, nezapisoval.
Knihu rozhodně doporučuji k přečtení, už jen proto, že bychom nikdy neměli zapomenout, jaké hrůzy se za druhé světové války děly.
Hodnocení: 85 %.

Knížku Chlapec, který přežil pochod smrti zakoupíte na stránkách nakladatelství Cosmopolis (nakladatelský dům Grada), kterému děkujeme za zaslání recenzního výtisku!