Recenze: Oldřiška Ciprová – Guta Habsburská.Slabý král, mladá královna a mocný Záviš

Historický román z českého prostředí, krásná mladá Guta Habsburská a její slabý manžel, který se zmítá mezi dvěma mlýnskými koly – manželem své matky Závišem z Falkenštejna a otcem své manželky Rudolfem Habsburským, římským císařem a nejmocnějším mužem v té době. Dokáže Václav prohlédnout zradu a zjistí, kdo s ním manipuluje? Je to mladičká Guta, nebo zkušený Záviš?

Počet stran: 176

Oldřiška Ciprová je mladá česká autorka, která v nakladatelství Alpress vydala již několik historických románů. Vedle toho píše také scénáře pro své divadlo, ve kterém zároveň hraje, ale také je autorkou knížek pro děti a mládež. Nejnovější kniha, která jí vyšla, přináší příběh mladičké Guty Habsburské. Dcery mocného římského císaře a manželky českého krále Václava II..
I když se kniha tváří jako román především o Gutě, v tomto případě bych spíš řekla, že je to opravdu příběh o všech třech postavách zmíněných v podtitulu. Autorka střídá kapitoly, kde sledujeme nejdůležitější životní okamžiky nejen Guty, ale také Václava a Záviše. Oldřiška Ciprová tím dosáhla zajímavé rovnováhy, ve které nikomu nenadržuje, ale ani nikoho příliš neočerňuje. Guta je vylíčena jako nezkušená dívka, která se trápí Václavovou netečností, ale zároveň jako poslušná dcera. Dobře ví, že Václav je ovládán Závišem, nepřítelem jejího otce, se kterým ona sama měla kdysi nepříjemnou zkušenost a vnímá ho jako lháře, zloděje a vraha. Je to tak ale doopravdy?
Guta nasadí všechny své schopnosti, aby Václava zaujala a ovládla. Jde jí především o to, aby přestal bezmezně poslouchat Záviše a vnímal konečně také ostatní státníky, kteří podle Guty jednají mnohem rozumněji. Zvolí k tomu ryze ženské zbraně a netuší, že nejvíce tím zasáhne samu sebe. Její naivita je větší, než vůbec tuší.
Psychologie jednotlivých postav není propracovaná příliš do hloubky, ale i přesto dokázala Oldřiška Ciprová dosáhnout efektu, kdy s postavami soucítíme, bojíme se o ně a fandíme jim. Nevím, zda je to tím, že tento příběh dobře znám a na jednotlivé postavy už jsem si dříve udělala svůj názor, ale trochu jsem se cítila rozporuplně. Nevěděla jsem, zda chce autorka, abychom Záviše nesnášeli, nebo ho měli rádi. Je to opravdu zloděj, lhář a vrah, nebo člověk bojující za vše české a snažící se nepustit k moci německou stranu představovanou právě Gutou a jejím otcem?
Musím napsat, že toto zpracování známého příběhu je jedno z nejhezčích, které jsem měla možnost číst. Je zpracováno jednoduše, čte se lehce a autorka dokázala navodit historickou dobovou atmosféru, aniž by čtenáře zahlcovala složitými dlouhými popisy. Na druhou stranu se nesnaží ani příliš popisovat oděvy, místa a architekturu, ve které se příběh odehrává, což byla trochu škoda. Hlavní důraz je kladen na dialogy a rychle plynoucí děj, který je ještě umocněn tím, že autorka popisuje hlavně nejdůležitější okamžiky v životech zmíněných tří hrdinů.
Jelikož už styl autorky znám a naprosto mi vyhovuje, vím, že nemohu čekat historický román plný přesných historických reálií a popisů a že se nejedná o historickou publikaci, ale především o příběh – milostný příběh hlavní hrdinky a jejího partnera, v tomto případě Guty Habsburské a krále Václava II. S tím jsem také k této knize přistupovala a dostala jsem přesně to, co jsem chtěla. Oddechovku na jeden večer, kde jsou sice historické postavy v historické době, ale hlavní je milostný příběh okořeněný erotickými popisy milostných scén – ovšem vkusně a jen lehce.
Kdo hledá lehké čtení s historickou zápletkou a milostným vzplanutím, rozhodně mu mohu knihu Guta Habsburská doporučit.

Hodnocení: 92%

Děkuji nakladatelství Alpress za poskytnutí recenzního výtisku.