Recenze: Natalia Sanmartin Fenollera – Procitnutí slečny Primové

Utopický román o uměle vytvořeném městečku, kde jsou všichni dokonalí, nadprůměrně inteligentní a žijí v – jak jinak – než dokonalé harmonii. K zakladateli tohoto městečka, podivnému muži z křesla přijde jednoho dne mladá a velmi vzdělaná dáma, knihovnice, slečna Prudencie Primová. Dostane vytoužené místo v jeho domě a v jeho knihovně? A co vůbec všechno obsahuje toto zaměstnání?

Nakladatelství: Host
Počet stran: 278
Rok: 2014

Procitnutí slečny Primové je první román Natalie Sanmartin Fenollery. Jedná se o zvláštní kombinaci příběhu, kdy se současnost prolíná s minulostí, ale zcela jinak, než jsem byla dosud zvyklá číst. Tady se nevracíme do minulosti v žádných průhledech či vzpomínkách. Tady se ocitneme v devatenáctém století spolu s hlavní hrdinkou ve chvíli, kdy vstoupí do domu svého budoucího zaměstnavatele. Ač je to příběh zasazený do současnosti, nedokázala jsem jinak, že si hlavní postavy představovat jako z románů Jane Austenové, Charlotte Bronteové a pod. Dobové kostýmy, zvyky, dobové vybavení domácností, žádná moderna, žádná současnost. Tak na mě prostě tato kniha působila.
A o čem vlastně byla? Prudencie Primová přijde k podivnému muži z křesla na základě inzerátu, kdy hledá knihovnici pro uspořádání své obrovské knihovny v domě. Podmínkou je, že jí nesmí vadit děti a zvířata a nesmí mít předchozí knihovnické zkušenosti, ani vysokoškolské vzdělání. Poslední dvě podmínky sice Prudencie nesplňuje, přesto se rozhodne přijít. A udělá dobře, protože je přijata.
Seznamuje se nejen s knihovnou, ale i s domem, ve kterém nyní žije. Brzy zjišťuje, že na životě jejího zaměstnavatele a jeho „rodiny“ je něco podivného. Proč k němu chodí vesnické děti jako do školy? A jak je možné, že do skutečné školy nikdy nechodily? Postupně se slečna Primová začleňuje také do vesnické komunity, která je rovněž velmi zvláštní. Místní ženské sdružení se dokonce rozhodne najít jí manžela. Copak tohle není jako z románů Jane Austenové?
Příběh plyne velice poklidně a my se seznamujeme spolu s hlavní hrdinkou se všemi zajímavostmi této vesničky. O životě v knihovně toho tam zase tolik není, ale za to o knihách se tam mluví neustále. Obyvatelé městečka totiž žijí podle knih. Vyučují tak své děti, řídí podle toho svůj život… Copak je vůbec v dnešní době možné učit děti podle starých tisků a významných děl. Je možné podle nich řídit své životy? Pokud to chcete vědět, přečtěte si tuto knihu. Budete velmi překvapeni.
Ve výsledku mám z knihy Procitnutí slečny Primové velmi rozporuplné pocity. Nápad jako takový, je velmi zajímavý. Život v domě i v městečku se mi velmi líbil, popsán byl velmi romanticky a útulně. Kdybych si mohla vybrat, chtěla bych tam žít. Ovšem co se týká celkového děje v knize, jsou mé dojmy poněkud zklamané. Kniha mě hodně nudila, nespěla k žádnému skutečnému výsledku, nečekalo mě žádné překvapení, i když na začátku to tak vypadalo… Zkrátka jsem se u knihy spíše nudila, než bavila.
Moje hodnocení: 70%
(Rozhodla jsem se přejít k novému – procentuálnímu hodnocení a to především díky této knize. Nevěděla jsem totiž, jak ji zhodnotit. Zpracování by bylo na čtyři hvězdičky, děj pouze na dvě… Snad vám bude více vyhovovat tento způsob, stejně jako mně.)

0 odpovědí na “Recenze: Natalia Sanmartin Fenollera – Procitnutí slečny Primové”

1. Když jsem viděla poprvé obálku napadlo mě, že to má snad něco společného se Sirtočincem slečny Peregrínové 😀 Obálka je hodně podobná, nebo spíše stylově podobná. 😀
    A jak čtu, někdy se může stat , že děj je horší než styl spaní. Já to třeba zažila u Farmy. Styl naprostá bomba a děj mě zklamal.
    Katy

2. To téma mě celkem zaujalo, nicméně si nejsem jistá, jestli to není pro jinou cílovou skupinu. Už nejsem nejmladší 😀 a párkrát se mi stalo, že jsem sáhla pro knize pro mladší a nudila se a následně si vyčítala, že jsem ji neodložila. Dívala jsem se na Goodreads – reakce jsou smíšené – část čtenářů ji vychválila, někteří ji zhodnotili jako nudnou, tak nevím. Nicméně do mého nekonečného to-read listu jsem si ji přece jen přidala 😀