Recenze: Kolektiv autorů – Temnější odstíny Švédska

Stali jste se závislými na švédských detektivkách? Nebo jim pomalu přicházíte na chuť, ale nejste si jistí, zda byste zvládli rozsáhlou prózu? Máte své oblíbené romanopisce a zajímá vás, jak se poperou s povídkou? Anebo si chcete vytipovat někoho, jehož styl psaní vám bude sedět? „Temnější odstíny Švédska“ obsahují sedmnáct různorodých povídek od nejznámějších švédských autorů a garantuji vám, že nadšení budete ze všech.

Nakladatelství: Host

Počet stran: 383
Rok: 2014

Editorem sbírky, kterou u nás vydalo nakladatelství Host, je John – Henri Holmberg (1949), který kromě psaní vlastních knih působí přes patnáct let jako recenzent detektivek. O tom, že svému oboru rozumí, vás přesvědčí už v úvodní teoretické kapitole. V ní vám vysvětlí vývoj švédské detektivky v kontextu historie Švédska a ozřejmí vám, proč konkrétní autoři píší tak, jak píší. Dozvíte se, jaká aktuální témata otřásají světem švédské krimi, a díky tomu si uděláte docela dobrý obrázek o současné švédské politice. Stať je odborná, a protože má daleko k předmluvám amerických antologií plných chvály a děkovaček, je i poměrně objektivní.

U každé povídky najdete medailon autora, ve kterém se seznámíte s jeho životem a vydanými knihami. Některá jména jsou notoricky známá i u nás, jiná uslyšíte možná poprvé (ačkoliv nejde o nováčky). A možná vás udiví, jak si stojí konkrétní autoři ve své rodné zemi. Ten, kdo je u nás přijímán vlažně, je ve své domovině celebritou číslo jedna. A překvapivá bude i informace, kolik knih komu vyšlo. Paradoxně platí, že nejplodnější a nejvíce oceňovaní Švédi mají v Česku mnohem menší reklamu než autor, kterému dosud vyšlo pouze několik knih.

Ale už k samotným povídkám. Všechny jsou originální a je vidět, že si autoři dali záležet. Žánrově tady najdete krimi založené na policejních postupech, klasické detektivky – hádanky i psychologické thrillery. Z většiny příběhů vás bude mrazit a výjimkou nejsou ani lehce mystické povídky. Ve sbírce je zastoupeno poměrně dost žen a v jejich příbězích se objevují kromě ženských hrdinek i děti. Ženské autorky to pořádně rozjely a jejich povídky patří k nejděsivějším. Jsou intimní, rodinné, ale vám bude běhat mráz po zádech, když si uvědomíte, jakého zla jsou lidé schopní.

Objevují se tady i policisté, kteří nejsou na policejních stanicích, ale pohybují se v nečekaných zápletkách s překvapivou pointou. Autoři svému řemeslu rozumí a i na malém prostoru vás dokážou vtáhnout do děje tak, že se ztotožníte s jejich hrdiny. Stejně jako jsou originální náměty, je originální i jazyk a stylistika jednotlivých povídek. Mnozí autoři nezapřou svůj styl, takže i kdyby se pod povídku nepodepsali, poznali byste, kdo je autorem. Někteří použili to, co se jim osvědčilo v románech, jiní výrazně experimentují. Jedna povídka je historická a odehrává se ve druhé světové válce, jiná je výjimečná v tom, že ji společně napsali dva významní autoři.

Někteří autoři vytvořili povídku přímo pro sbírku, ale je tu zařazena i jedna, kterou napsal její autor v mládí, než se prosadil a proslavil. Tato povídka je unikátní i tím, že v ní autor spojil detektivku a sci-fi. Protože všichni dostali vymezený prostor, tempo vyprávění je svižné a nenajdete tu ani jeden příběh, který by se vlekl nebo byl zbytečně upovídaný. Fajn je i to, že povídky jsou vesměs univerzální a ne „typicky švédské“. Jména jsou samozřejmě švédská, ale protože v povídce vystupuje jen několik postav, nebudete mít problém s tím, že by se vám jednotlivá jména pletla.

Ačkoliv „Temnější odstíny Švédska“ nejsou horkou novinkou, protože vyšly v roce 2014, bezpochyby potěší nejednoho fanouška severských detektivek. A protože jsou nezávislé na čase, budou bavit i za padesát nebo sto let. Co je třeba pojmout jako vánoční dárek pro někoho, kdo neodolá chytlavým a čtivým příběhům?