Recenze: Jonas Jonasson – Zabiják Anders a jeho přátelé (a sem tam nepřítel)

Jonas Jonasson po fenomenálním úspěchu své Analfabetky a Stoletého staříka nabídl čtenářům trojici svérázných zločinců, kterým jde jen o jedno. Chtějí si co nejvíce namastit kapsy, aby už v životě nemuseli pracovat. Zabiják Anders je setsakra dobré čtení a řeknu vám, že hravě strčí do kapsy obě předešlé knihy.

Nakladatelství: Panteon
Počet stran: 320

Švéd Jonas Jonasson (1961) pracoval dlouhá léta jako novinář a díky tomu si vytříbil svůj styl psaní. Jeho věty jsou trefné, vypointované a čtivé. Jonasson má smysl pro nadsázku a libuje si v absurdních situacích a černém humoru. To všechno už obsahovala jeho prvotina „Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel“. Kniha byla přeložena do více než čtyřiceti jazyků a prodalo se jí přes dvanáct milionů výtisků. Román posloužil jako předloha pro veleúspěšný film a podobně si vedla i druhá kniha „Analfabetka, která uměla počítat“.

Zatímco Stoletý stařík sedl více mužským čtenářům, Analfabetku chválily především ženy. „Zabiják Anders a jeho přátelé (a sem tam nepřítel)“ je geniální v tom, že vyhoví vkusu mužského i ženského publika. Důvodem je trojice hrdinů. Ta se sice skládá ze dvou mužů a jedné ženy, ale jak uvidíte, mozkem „firmy“ je bývalá farářka Johanna. Každý z trojice je výraznou osobností a je vlastně zázrak, že se sčuchli. Stalo se to v jednom zavšiveném hotýlku, kde jeden z aktérů pracoval jako recepční.

Per Persson sní o milionech na kontě a bezstarostném životě v luxusu, ale stále ho pronásleduje noční můra v podobě dědečka, který kdysi přišel o pohádkové jmění. Per Persson je opatrný, a i když by chtěl zbohatnout, řídí se zásadou, že je lepší mít vrabce v hrsti než holuba na střeše. Jednoho dne se u něj na recepci zapíše legendární zločinec Zabiják Anders. Zabiják Anders není z nejchytřejších a je to typ člověka, který zabíjí a teprve potom přemýšlí. Ze Zabijáka Anderse jde hrůza a Per Persson děkuje své šťastné hvězdě, že ze setkání vyšel živý a vcelku i zdravý.

Jednoho dne se v hotýlku objeví bývalá farářka Johanna Kjellanderová, kterou její ovečky vyobcovaly z církve. Záhy se ukáže, že Johanna není žádný andílek, ale to Perssonovi nezabrání v tom, aby se do ní zamiloval. Johanna vystudovala teologii, ale protože svou práci odjakživa nenáviděla, není to žádná rozevlátá bohémka nebo naivní idealistka. Naopak. Je to právě Johanna, kdo vymyslí rafinovaný plán na zbohatnutí. Per Persson se pro její nápad nadchne, ale nejdůležitější je, aby se zapojil i Zabiják Anders. Ten je sice ducha mdlého, ale když se mu to správně podá, udělá všechno, co se po něm chce.

A tak vznikne podivná firma na zabíjení lidí. Johanna využije všech prostředků, aby o Zabijákovi Andersovi dala vědět, a neváhá se ani obrátit na médie. „Zabiják Anders a jeho přátelé (a sem tam nepřítel)“ je zábavná společenská satira, u které budete slzet smíchy. Autor si bere na paškál všechny soudobé nešvary a vy nevíte, kdo je vlastně hrdina a kdo antihrdina. Johanna je nenasytná a kvůli penězům vymýšlí další a další akce. Problém nastane, když okrade významné mafiány a ti se jí rozhodnou jít po krku.

Autorův styl psaní je stejně jedinečný a ulítlý jako jeho příběh o Zabijákovi Andersovi.

Zabiják Anders a jeho přátelé (a sem tam nepřítel)“ je úchvatně šílená kniha, ve které si Jonasson dělá legraci ze všeho a ze všech. Legraci si dělá i z vás, ale vy ho za to budete milovat. Zabiják Anders je chytré cynické čtení, ve kterém nechybí parodie a satira. Knihu zakoupíte například na: www.arara.cz

0 odpovědí na “Recenze: Jonas Jonasson – Zabiják Anders a jeho přátelé (a sem tam nepřítel)”

1. Sociální obchodování spočívá v otevření trhů pro každého. Na eToro se můžete spojit, obchodvat a sdílet znalosti s miliony obchodníků a investorů. Navíc můžete kopírovat obchodní rozhodnutí obchodníků, kteří odpovídají vaší strategii. Registrujte se nyní a získejte chytřejší obchodní rozhodnutí využitím rozumu našich obchodníků s nejlepšími výsledky.

Kolektivní rozum – Obchodníci, kteří využívají eToro's CopyTrader™, mají o 60 % větší pravděpodobnost výhry

227,651,647 – Otevřené obchody na eToro