Recenze: Jens Lapidus – Pouze pro VIP

Švédský autor Jens Lapidus dokazuje, že se dá napsat kritická a zároveň nesmírně živá próza. Kniha „Pouze pro VIP“ by fungovala i jako společenský román z prostředí zločinu, ale díky autorově mistrovskému stylu jde o plnokrevný napínavý thriller. Postavy jsou temné, děj pesimistický, ale i přesto se budete dobře bavit.

Nakladatelství: Kniha Zlin
Počet stran: 512

Najdan, pro některé Teddy, je po osmi letech za mřížemi zpátky na svobodě. V kapse ani floka a začít nový život v mezích zákona, jak by si přál, se zdá téměř nemožné. Navíc, když se ozve známý vyděrač a vymáhá na Teddym dávný dluh, je v koncích.

Emelie stoupá strmě vzhůru po kariérním žebříčku v advokátní kanceláři zvučného jména: Leijon. Na osobní život nemá čas, důležité jsou kauzy a vidina, že se stane ve firmě partnerem. A pak to přijde: nabídka, která se neodmítá. Dostane za úkol vyřešit zmizení prominentního synáčka ze slavné zbohatlické stockholmské rodiny, finančníka Philipa Schaleho, jehož podivná minulost se s postupujícím pátráním jeví čím dál temnější. Když je Emelii přidělen Teddy, vznikne velmi nepravděpodobné spojení, v němž to vře a jiskří. Emelie chce výš a Teddy se potřebuje zbavit dluhů. Ona byla k případu přidělena pro svou spolehlivost a přesnost, on zase kvůli… Proč vlastně? Cosi z Teddyho minulosti zná totiž jenom její šéf a nikdo jiný. A únoscům zatím pomalu dochází trpělivost, jako písek v přesýpacích hodinách…
Jens Lapidus (1974) vystudoval práva a po nich si začal budovat kariéru jako obhájce. Díky své práci se seznámil se spodinou i s takzvanými lepšími lidmi z horních deseti tisíc. Zkušenosti ukázaly, že kriminalita se nevyhýbá žádné sociální třídě, protože člověk je tvor slabý a neustále touží mít víc a víc. Lapidus zná podsvětí, ví, s jakými problémy se potýkají policisté, a ve své tvorbě si rozhodně nebere servítky. Někomu může připadat surový, ale ona je to spíše upřímnost. Lapidus píše o tom, jak to v životě chodí, a rozhodně nemůže za to, že to není žádná procházka růžovou zahradou.

Románová novinka z nakladatelství Kniha Zlín je součástí temné trilogie, kterou sám autor specifikoval jako „Stockholm Noir“. Lapidus je skvělý pozorovatel i psycholog. Při své práci odkoukal řadu detailů, a díky tomu jsou jeho příběhy autentické a až neuvěřitelně reálné. Tenhle příběh nečtete, ale doslova prožíváte. O něco menšímu autorovi by téma činilo obtíže a čtenář by cítil, že tu něco skřípe. Lapidus vydal pouze hrstku knih, ale píše jako starý mazák. „Pouze pro VIP“ je thriller s prvky klasické detektivky – hádanky. První polovina románu je spíše akční. Hlavní hrdina Teddy se účastní pátrání po uneseném finančníkovi a čtenář sleduje krok za krokem, co se děje.

Druhá část se mění v nefalšovanou klasickou detektivku plnou zápletek, falešných stop, vražd a podrazů. Autor s vámi hraje férově, co se týče popisů prostředí a navození atmosféry, ale rozhodně od něj nečekejte poctivost v případě vodítek k řešení. Lapidus si s vámi hraje jako kočka s myší a sadisticky se baví tím, že vám předkládá další a další falešné stopy. Uznávám, že vodítka tu jsou, ale jsou schovaná tak pečlivě, že vás ani nenapadne, že zrovna tohle by mohlo mít význam.

Hlavním hrdinou je kriminálník Teddy, který si odseděl osm let ve vězení za jistý závažný zločin. Když se ocitne na svobodně, rozhodně se žít tak, aby se za sebe nemusel stydět. Jeho předsevzetí ale vezmou za své ve chvíli, kdy se mu ozve bývalý kumpán a žádá po něm splacení dluhu. Teddy je bez práce a bez vyhlídek na legálně vydělané peníze. A tak přijme nabídku významné právnické kanceláře, jejíž majitel po něm chce, aby vypátral uneseného bankéře. Teddy má být k ruce ambiciózní právničce Emelii, která se spolupráci vehementně brání.

V příběhu se objevují feťáci, prostitutky či pasáci, ale zároveň navštívíme několik luxusních sídel milionářů. Ke slovu se dostává mafie, řeší se tu organizovaný zločin, ale přesto je většina zápletek rodinných až intimních. Jednotlivé postavy se znají a čtenář bude žasnout, jaké mezi sebou mají ve skutečnosti vztahy. Obětí únosu je muž, o kterém už od začátku víte, že není žádné neviňátko. Postavy nejsou černo-bílé a všichni do jednoho umí překvapit. Naprosto úžasně jsou pojaté vedlejší postavy. Lapidus píše nejen čtivě, on vás doslova strhne.

Jeho texty jsou prošpikované černým humorem a hodně cynickými hláškami. Slova a věty na vás chrlí tak, že nestíháte. Lapidus si libuje v krátkých větách, které jsou často jednoslovné. Má rád větné ekvivalenty, citově zabarvená slova a nevšední slovesa. Jeho postavy vedou břitké dialogy, hádají se, povykují a vykřikují. Najdete tady slang, profesionalismy i celé věty pronesené anglicky. Autor si s jazykem hraje a neváhá využít všech jeho vrstev. Díky tomu je „Pouze pro VIP“ živá próza, která se vám dostane pod kůži.

Zápletky jsou inteligentní, napínavé a velmi dobře promyšlené. Celkově vytvořil Lapidus dílo, které by nemělo uniknout pozornosti žádného milovníka napínavé četby.

Autor Recenze: Veronika Černucká