Recenze: James Patterson – Druhé líbánky

James Patterson patří k nejplodnějším autorům všech dob. Ročně napíše několik knih a ve svém aktuálním thrilleru opět prokázal, že neztratil nic ze své skvělé formy. „Druhé líbánky“ mají dva hlavní hrdiny, dvě detektivní linie a na vás čeká bezpočet šokujících překvapení. Příběh vás vtáhne už na prvních stránkách a vy pochopíte, proč Patterson patří ke klasikům žánru.

Počet stran: 328

Američan James Patterson (1947) se stal nekorunovaným králem thrilleru a jeho tvorba čítá desítky publikací. On sám říká, že má tolik nápadů, až je nestíhá všechny sepisovat. Ročně napíše minimálně tři knihy a díky svému tempu a počtu prodaných výtisků na celém světě se jeho jméno objevuje i v Guinessově knize rekordů. Patterson je ve světě thrillerů pojmem, a pokud máte rádi napětí a strhující zápletky, s jeho jménem jste se už určitě setkali. Asi nejslavnější Pattersonovou postavou je detektiv Alex Cross, jehož dobrodružství byla i zfilmována.

Patterson si potrpí na série a na svérázné tituly. Jako autor má svébytný rukopis a jeho texty jsou snadno rozpoznatelné. Patterson jde přímo k věci, nezdržuje se žádnými salónními řečičkami a jeho postavy jsou všechno možné, jen ne rozvláčné a upovídané. Pro některé knihy si vybírá spoluautory a to je i případ „Druhých líbánek“. Na těch se autorsky podílel Howard Roughan. Děj odkazuje na jednu dříve vydanou knihu a občas se zde objeví nějaká narážka vysvětlující soukromý život jednoho z hlavních hrdinů. Jak bylo řečeno, ti jsou zde dva.

John je elitní agent FBI, kterého tragické okolnosti donutily, aby vyhledal péči psychiatra. Jeho nadřízení jej považují za časovanou bombu a Johnovi je doporučeno, aby se vykašlal na nebezpečnou práci a vzal si několikaměsíční volno. John je de facto na dovolené, a tak může přijímat případy coby soukromý vyšetřovatel. Jeho příběh začíná ve chvíli, kdy ho požádá o pomoc nejbohatší muž v Americe, který chce, aby zjistil, kdo zavraždil jeho syna a snachu. Mladí novomanželé zemřeli na svatební cestě a vše nasvědčuje tomu, že byli zavraždění. Když na líbánkách zemřou další novomanželé, John nepochybuje o tom, že má co do činění s vyšinutým psychopatem.

Druhým hlavním hrdinou je Sarah. Ta pracuje u FBI a specializuje se na masové vrahy. Sarah je atraktivní, nebezpečně inteligentní a nyní pátrá po vrahovi, který se zaměřuje na pečlivě vytipované muže. Sarah cestuje po Americe, spolupracuje s místními detektivy a netrvá dlouho, kdy se její a Johnovy cesty protnou. U obou aktérů je důležitá jejich minulost, protože i zde platí pořekadlo o tom, že staré hříchy mají dlouhé stíny. Sarah a John si zprvu nepadnou do oka, ale pokud patříte k Pattersonovým fanouškům, pak zřejmě tušíte, jak jejich vztah skončí. Patterson umí geniálně využít všechno, co v detektivkách skvěle funguje. Nebojí se násilí, není nijak korektní a nevyhýbá se ani dojemným scénám, které vám vženou slzy do očí.

Jeho vyprávění je přímé, místy možná drsné a umím si představit, že citlivější povahy by si přáli, aby některé věci říkal víc zaobaleně. Patterson nešetří své postavy, ani své čtenáře a díky tomu je schopný vytvořit plnokrevný thriller, který by mohl sloužit jako učebnice psaní. Patterson ve „Druhých líbánkách“ dostál své pověsti a opět ukázal, jak se mají psát thrillery. Pokud máte rádi napětí a inteligentně propletené zápletky, potom si „Druhé líbánky“ rozhodně přečtěte.