Recenze: J.D.Robb – Smrtící sliby

Umíte si představit sci-fi detektivku, kterou by napsala Královna romantické literatury? Že ne? Pak jste zřejmě ještě neměli čest se sérií s Evou Dallasovou. Nora Roberts pod pseudonymem J. D. Robb spojila nespojitelné, a tak vznikl skvělý koktejl napětí, romantiky a erotiky. To vše v kulisách New Yorku druhé poloviny 21. století.

Nakladatelství: Metafora
Počet stran: 356

Takže jak je to vlastně s těmi jmény? Američanka Nora Roberts (1950) vstoupila do světa literatury jako autorka romantických příběhů pro ženy. Ty byly často šmrncnuté detektivními zápletkami, a tak nepřekvapí, že se rozhodla napsat plnokrevnou detektivku. Vytvořila Evu Dallasovou, drsňačku z oddělení vražd, a aby se odlišila, její příběhy zasadila do budoucnosti. Eva Dallasová se objevuje v řadě, v jejímž názvu je vždy adjektivum „smrtící“. Nora Roberts si zvolila pseudonym J. D. Robb a nakladatelství Metafora vydalo již osm detektivek této série.

V této řadě si na své přijdou milovníci klasických detektivek hádanek, thrillerů i krimi románů založených na vyšetřovacích postupech. To, co by mohlo jinde nudit, vymyslela autorka tak, že ji doslova hltáte. Nyní mám na mysli popisy policejní práce, které na vás dnes vyskočí z téměř každé knihy nebo televizního kanálu. Nora Roberts (pardon – J. D. Robb) se rozhodla vmíchat do svých detektivek prvky sci-fi, což se ukázalo jako skvělý tah. Policisté z druhé poloviny 21. století mají řadu vychytávek, které si ani neumíte představit. Eva disponuje nejlepšími zbraněmi a auty v celé Sluneční soustavě, za což vděčí svému manželovi. Její Roarke je nejbohatší muž na světě a pro svou milovanou manželku mu není líto žádného výdaje.

J. D. Robb je profík a ani ji nenapadne, aby vás zahltila sáhodlouhými popisy vědy a techniky. Správně pochopila, že její Evu si zamilují zejména ženské čtenářky, a tak jim příběhy co nejvíce přizpůsobila. Příjemně přímočaré zápletky obalila erotikou a romantikou, takže její knížky lze považovat za pohádky pro dospělé. Zápletky jsou inteligentní a promyšlené do nejmenších detailů, ale pravda je, že nejsou příliš komplikované. Tím mám na mysli to, že když se nad záhadami poctivě zamyslíte, máte docela slušnou šanci, že zločiny vyřešíte dřív než Eva.

Na druhou stranu ne každý touží po překombinovaných zápletkách a i tak, jak jsou, patří ke slušnému detektivnímu nadprůměru současné produkce.

„Smrtící sliby“ začínají vraždou policistky Amaryllis. Ta přišla do New Yorku před několika měsíci a vše nasvědčovalo tomu, že jde o výbornou vyšetřovatelku. Amaryllis svého vraha zná a Evě je záhy jasné, že musí pátrat v ženině minulosti a že nesmí opomenout ani její pracovní a rodinné vztahy. Čtenář může už od prvních kapitol hádat, jaký byl motiv a kdo vraždil. Podezřelých je celá řada a myslím si, že budete podezírat každého, s kým se Eva setká. Děj posouvají dopředu dialogy a celý příběh je natřískaný akčními scénami a nevybíravým chováním hlavní hrdinky.

Eva je svéráz, a i když byste k ní měli pár výhrad jako k člověku, jako literární postava funguje dokonale. Tak dokonale, že si na ni vypěstujete závislost a budete se těšit na každé její další dobrodružství. Eva se nijak nesnaží získat si sympatie (a to ani ty vaše), ale o to víc ji budete mít rádi. „Smrtící sliby“ jsou skvělé čtení. Jestliže Evu Dallasovou znáte, pak vám nemusím říkat, že její příběhy mají solidní zápletky a jsou nadmíru čtivé. Pokud ji neznáte, pak je nejvyšší čas to napravit.