Recenze: Ian Caldwell – Páté evangelium

Napínavý krimiromán s konspirační zápletkou nás zavádí do Vatikánu roku 2004. Do doby, kdy se život papeže Jana Pavla II. pomalu chýlil ke konci, ale stále v něm ještě hořel plamínek naděje na usmíření církve římskokatolické s řeckokatolickou a pravoslavnou. Zdá se, že jeho sen je na dosah a stačí k tomu jediné – dokončit a slavnostně zahájit nejvýznamnější výstavu ve vatikánských dějinách. Jenže autor této výstavy je náhle nalezen mrtvý…

Nakladatelství: Portál

Počet stran: 496

Ian Caldwell je historik umění a ve světě také uznávaný spisovatel. U nás vyšel jeho román Pravidlo čtyř, který jsem však neměla čest ještě číst. Pro mě byla kniha Páté evangelium první setkání s tímto autorem a musím se přiznat, že kniha mě velmi příjemně překvapila.
Hlavním hrdinou je řeckokatolický kněz Alexander Andreou. Jako kněz řecké církve má možnost se oženit a mít děti, což také udělal. Jeho manželka – římská katolička však neunesla péči o syna a roli manželky kněze a krátce po synově narození uprchla. Alex se proto o Petra stará sám. Pomocí a oporou je mu především jeho bratr Simon, který je pro něj vzorem a také tím, kdo ho vychovával, když oba jejich rodiče zemřeli. Simon je narozdíl od Alexe knež římskokatolické církve a jelikož je velmi talentovaný, má šanci dostat se na vysoké církevní posty. Pracuje na Sekretariátu papeže a vykonává diplomatické cesty a jednání. Simon, stejně jako jejich otec, má sen – sjednotit znovu církev římsko a řeckokatolickou. Usilovně na tom pracuje, když mu do života vstoupí Ugolino Nogara.
Ugo je kurátor a autor chystané výstavy ve Vatikánských muzeích. Hlavním lákadlem se má stát Turínské plátno. Ugo je pevně rozhodnutý dokázat, že radiokarbonové testy vykonané před několika lety, které plátno označily za podvrh, se mýlí. Podaří se mu najít dávno ztracené evangelium, které bylo vytvořeno členem sekty. Je označováno jako tzv. „páté evangelium“ a má spojovat dohromady vše, o čem mluví evangelia sv. Lukáše, Marka, Matouše a Jana. Aby se v nich správně orientoval, dostane dva pomocníky. Simona a Alexe.
Příprava výstavy se chýlí ke konci, když Ugo udělá zásadní objev. Dovolává se pomoci od Alexe i Simona, ale oba jsou nedostupní. Když se k Ugovi konečně dostanou, je pozdě. Muž je nalezen mrtvý. Co zjistil tak nebezpečného, že ho to stálo život? Mohlo by to nějak ohrozit výstavu a návštěvu pravoslavných patriarchů? A proč je z Ugovy vraždy obviněn Simon, který místo své obhajoby zarytě mlčí?
Alex je patrně jako jediný přesvědčen o bratrově nevině a tak se pustí do pátrání – po pravdě, po vrahovi i po děsivém tajemství, které Ugo odhalil.
Příběh, který přináší kniha Páté evangelium je mnohem více, než jen lacinou konspirační zápletkou. I když je hlavním tématem výstava a její téma – Turínské plátno a samozřejmě konspirace kolem jeho pravosti, román dává čtenáři mnohem více. V první řadě je to dobře napsaný kriminální román, kde máme mrtvého, obviněného a jeho bratra – hrdinu, který se snaží pátrat. Hledá nápovědy, vodítka, zachází do slepých uliček a my sledujeme, jak postupně odhaluje jednu skutečnost za druhou. Spolu s pátráním se dozvíme také mnohem více o osobním životě obou bratrů, jejich rodičích a Alexově manželce. Poznáme prostředí Vatikánu, nejbližších pracovníků kolem papeže, zjistíme, jak bydlí kněží, policie či švýcarská garda, jak fungují jejich sbory, komu se zodpovídají.
To všechno dělá román velmi čtivý, zajímavý a zároveň napínavý. Postavy jsou velmi lidské, reálné a plastické. Vnímáme je, jako osoby z masa a z kostí, se spoustou chyb a nedostatků, ale také se srdcem dobrým, nebo zlým, podle toho, o koho se jedná. Navíc dostáváme velmi zajímavý rozbor mnoha částí evangelií a pochopíme rozdíly, mezi kněžími církví římsko a řecko katolické a církve pravoslavné.
Román se sice nečte právě snadno, jako díla Dana Browna, ke kterým je Páté evangelium přirovnáváno, ale přináší mnohem více. Užijete si ho naplno, dozvíte se spoustu nových informací a zamilujete si kněze Alexe, jeho syna i jeho problematického bratra.
Pokud mi něco v knize chybělo, byl to doslov, ve kterém bych se dozvěděla, co je fikce a co skutečnost. Jelikož je Caldwell historik umění, předpokládám, že mnohá tvrzení v knize vychází z reality. Přesto musím mít stále na paměti, že se jedná o konspirační román, tedy o fikci.
Páté evangelium mě po dlouhé době nutilo přemýšlet nad čteným textem, pátrat po vrahovi spolu s Alexem a s napětím čekat, co odkryje chystaná výstava. Je Turínské plátno pravé, nebo je to podvrh? Pokud jste zvědaví, jako jsem byla já, rozhodně si tuto novinku nakladatelství Portál přečtěte. Rozhodně za to stojí!

Hodnocení: 91%

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál. Knihu můžete zakoupit zde.

0 odpovědí na “Recenze: Ian Caldwell – Páté evangelium”

1. Tak jsi první, která má tuto recenzi pozitivní a takto vysoce hodnocenou. Všichni ji velice odsuzují. Já knihu mám také a teď se na ni zrovna chystám, ale jak jsem psala výše, recenze mě docela nahlodala. Snad budu nadšená stejně jako ty 🙂
    Katy