Recenze: František Niedl – Rytíři z Vřesova

Počet stran: 280

Píše se rok 1310 a do Čech přijíždí mladičký Jan Lucemburský, aby se zde ujal vlády. Země je rozpolcená. Na jedné straně přívrženci slabého Jindřicha Korutanského, na druhé straně přívrženci Jana Lucemburského, manžela Elišky Přemyslovny. Vysoko na šachovnici stojí i Jindřich z Lipé a Eliška Rejčka, královská vdova a jeho milenka. Je tu i Petr I. z Rožmberka, nejmocnější jihočeský velmož.
Skutečnými hrdiny tohoto příběhu jsou však spíše ti, o nichž kroniky většinou mlčí. Ti, jejichž životy upadly v zapomnění, jejichž příbytky a tvrze se rozpadly v prach a dnes si již nikdo nevzpomene na to, kde se nacházely…

Když jsem zjistila, že pan Niedl vydává další knížku s historickým námětem, okamžitě jsem po ní zatoužila. Jelikož jsem již od něj četla (a jsem jejich hrdý vlastník) všechny jeho středověké romány – trilogii s platnéřem Lukášem i tetralogii s Hynkem Tasem z Boru, tento mi nesměl chybět.
I tentokrát sáhl pan Niedl do středověku, ovšem nyní do doby, kdy v Čechách na trůn usedá Jan Lucemburský a je nutné si jej nejprve vybojovat nad současným, v podstatě již odepsaným králem. Podle anotace to vypadalo, že se kniha bude hodně točit okolo královského prostředí a popravdě, pár kapitol na začátku je mu opravdu věnovaných. Později však autor zabíhá k těm, o kterých čteme v názvu, tedy rytířům z Vřesova. Vážně jsem nepochopila, proč královské nesnáze takto rozepisoval, Protože by bývalo úplně stačilo seznámit čtenáře s politickou situací v Čechách pomocí popisu a nezdržovat několika kapitolami. Dále se totiž o královské situaci víc nezmiňuje, ani žádné další kapitoly z královského prostředí nepřidává. Za tohle má ode mě autor jednu hvězdičku dolů.
Následující text už byl ale moc krásný. Opět se ocitáme na chudém panství v jižních Čechách, na tvrzi Vřesov, kde „vládne“ zeman Matěj z Vřesova. Má tři syny, nejstaršího, neschopného hulváta, který má zdědit tvrz, pak prostředního, který jde jako rytíř k družině Petra z Rožmberka a nejmladšího, který má vstoupit do kláštera, ale je zajat místním banditou a přinucen krást a vraždit s nimi.
Vedle toho běží příběh sourozenců Katzingerových, kteří se mají s Vřesovskými spojit sňatky. Jeden z nich si prošel peklem a následně se stal Johanitou. Po dlouhých letech se vrací ze Rhodu do Čech, aby tu dal vše do pořádku. Abych pravdu řekla, tak skutečným hlavním hrdinou celého příběhu mi přijde právě on, nikoli zmínění rytíři. Je to proto, že až po jeho návratu, se začne vše urovnávat a také příběh se najednou pospojuje do jednolitého celku.
Charakter postav je vykreslen nenásilně, avšak velmi dobře. Dokážeme s nimi soucítit, bát se o ně, stejně jako je nenávidět. I když si v sobě nesu pocit, že se jedná o shluk různých příběhů různých postav, knížka se mi líbila. Svým způsobem mi připomněla příběh Hynka Tase z Boru, i když ten se odehrát o nějaký ten rok dříve.
Celkově se mi román moc líbil, přestože byl zpočátku poněkud chaotický. Hodně věcí mi v něm přišlo nedořešených a tak očekávám, že bude pokračování. Doufám, že se nemýlím. Příběh se čte velmi lehce, jako pohádka. Pan Niedl se zbytečně nezdržuje složitými popisy a přece přesně víte, jak kdo vypadá, kde se nachází, jaká je situace politická, vojenská, atd.
Kromě chaosu na začátku a zcela zbytečných „královských“ kapitol, bych knížce vytkla jediné – byla příliš krátká! Chtěla bych ještě nějaké pokračování – opravdu. 🙂
Doufám, že tuším správně a pan Niedl nám brzy dopřeje další osudy této rozvětvené rodiny plné sympatických bratrů a sester a my je budeme opět napjatě sledovat, tajit dech a bát se o ně.

0 odpovědí na “Recenze: František Niedl – Rytíři z Vřesova”

1. Autora nepoznám, ale milujem historické knihy, zvlášť české hoc som Slovenka (ale iba z polovice :-)). Ale musím uznať, že Česká história bola zaujímavejšia a bohatšia, a povedzme si úprimne, i autorov máte viacerých, ktoré sa jej venujú. Poznám iba Vančuru, a Jiráska, ale ani táto kniha neznie zle. Musím sa poohliadnuť, či ju nájdem i u nás :-). Vďaka za tip

2. Pro mě to byl spíš takový výkřik do tmy, od knihy jsem očekávala daleko více, hlavně jak říkáš, více z toho vladařského okolí. Téměř žádnou z postav jsem si nedokázala oblíbit, a mnohdy ty vedlejší dějové linky vlastně za nic nestály, jestli je to příslib do budoucna, nevím.

3. Ali, zda bude zrovna pan Niedl u vás k sehnání nevím. Každopádně bych Ti doporučila spíše trilogii Platnéř, rovněž od něj. 🙂 Také mě napadá možnost objednat knížku z Čech, ale to je asi drahé poštovné že. 🙁