Recenze: Flint Whitlock, Buchenwaldské bestie. Karl a Ilse Kochovi a lampy se stínítky z lidské kůže

Šokující kniha, která předkládá velmi čtivým způsobem důkazy i dohady o tom, co se dělo v Buchenwaldu za vedení Karla Kocha. I když je on sám jedním z hlavních aktérů knihy, mnohem větší „popularitu“ si získala jeho manželka, jejíž osud také tvoří větší část této publikace a rozebírá její podíl na týrání vězňů a využívání jejich potetované kůže k naprosto sadistickým záležitostem.

Nakladatelství: Cosmopolis (Grada)
Počet stran: 382

Velitel tábora Buchenwald Karl Otto Koch měl neomezenou moc a zcela volné ruce rozpoutat nevídané peklo. Se svou ženou Ilse dali volný průchod zlu ve všech možných podobách a vládli společně jako šílený královský pár, který si svůj palác vybavoval dekoracemi vyrobenými z lidské kůže.
Kniha vypráví jejich příběh a vysvětluje podstatu fungování koncentračního tábora s fascinující naléhavostí, která nás přenese desítky let nazpět časem, abychom mohli být svědky hrůz koncentračního tábora a naštěstí i jeho osvobození americkou armádou a následného potrestání vládnoucího páru.

Kniha Buchenwaldské bestie z pera amerického autora Flinta Whitlocka je prvním dílem z plánované trilogie. Vy už jste mohli číst před dvěma měsíci na mém blogu recenzi na díl druhý s názvem Přežil jsem Buchenwald. Ten přinášel osobní zpověď, autobiografii Louise Grose, Francouze, který si buchenwaldským peklem sám prošel a mohl tak podat přesné a autentické svědectví. Jelikož mě jeho vyprávění velice zaujalo, rozhodla jsem se využít těchto publikací a dozvědět se tak o Buchenwaldu více. Nakladatelství Cosmopolis mi vyšlo vstříc a opět mi zaslalo knihu na recenzi, za což velice děkuji.

Buchenwaldské bestie přináší pohled do koncentračního tábora od jeho počátků až do roku 1943. Tehdy jej vedl Karl Koch, který zde žil i se svou rodinou ve vile postavené v bezprostřední blízkosti tábora. Kochova manželka Ilse zde vychovávala své děti, užívala si osobního života, pořádala projížďky na koni i rodinné „výlety“ – procházky do místní zoo! Navíc se neváhala zapojit do vedení tábora a rozhodování o vězních. Ráda se procházela ve vyzývavém oblečení kolem pracujících vězňů, když na ni některý pohlédl, byl za to trestán. Mnohdy se stalo, že svůj trest ani nepřežil. Ilse Kochová k takovým situacím nejenže podněcovala, ale dokonce se říká, že si vyhlížela potetované muže, aby je nechala zabít a z jejich kůže si nechala udělat užitkové předměty – stínítka na lampy, rukavice, desky fotoalb, jedna z lamp měla mít údajně podstavec, kde se světlo zapínalo mumifikovaným prstem u nohy. Toto všechno jsou naprosto šokující informace a ještě víc, představíme-li si, že v takových podmínkách vyrůstaly její děti.

Autor trpělivě provádí čtenáře nejen životy Karla a Ilse Kochových, ale také nás seznamuje s nejdůležitějšími politickými a válečnými momenty, které se vznikem a existencí Buchenwaldu souvisí. Dozvíme se, kde se vůbec vzala myšlenka na koncentrační tábory, že je důležité si uvědomit rozdíl mezi tábory pracovními a vyhlazovacími, kterých bylo „jen“ pět, zatímco těch pracovních desetitisíce.

Sledujeme vzestup Karla Kocha a jeho politickou a vojenskou činnost, než byl pověřen vedením Buchenwaldu a jeho prvotním úkolem celý tento tábor vybudovat. Sledujeme také jeho pád, soud a odsouzení. Následuje krátký náhled do dalších dějin Buchenwaldu až do jeho osvobození, kterému se ale autor bude více věnovat v dalším díle.

Co mě opravdu hodně bavilo a považuji za nejcennější část knihy, jsou soudní procesy v poslední třetině. Zde totiž sledujeme soudní proces s nacisty a mezi nimi především ten s Ilse Kochovou. Autor předkládá postupně jednotlivé výslechy a výpovědi a my zjišťujeme, že ne všechno bylo tak, jak se povídalo. Kde je pravda a kde je lež? Opravdu byla Ilse Kochová „buchenwaldskou čubkou“ co týrala vězně a nechala je vraždit kvůli krásnému tetování, nebo jsou to sprosté pomluvy a Ilse byla zodpovědnou matkou a vzornou manželkou, která se nikdy nemíchala do manželových záležitostí, natož aby se podílela na vedení Buchenwaldu a rozhodovala o životech vězňů.

Pokud se budu na knihu dívat jako běžný čtenář, musím ocenit především její čtivost. Očekávala jsem těžší čtení, protože tak to v případě odborných publikací bývá. Zde mě však čekalo příjemné překvapení. Přestože si autor udržet odborný ráz textu, kniha se četla téměř sama. Text byl sepsán velmi příjemně, autor překládal fakta, která však neprokládal vlastními úvahami a filosofickým myšlením a nezahlcoval čtenáře tím, že by jim vysvětloval nějaké historické paradigma. Kniha stojí na pomezí mezi odbornou a populárně naučnou publikací, ale tím, že je vystavěná na velmi kvalitních pramenech a historických materiálech, stává se opravdu kvalitním čtením. Autor využíval výslechy, pitevní zprávy, ústní vyprávění, korespondenci, novinové články i odborné knihy. Prošel opravdu úctyhodné množství materiálů a proto i jako historička jeho knihu oceňuji.

Musím se přiznat, že i když jsem toho o nacistech, druhé světové válce, vyhlazení Židů a koncentračních táborech přečetla a viděla již dost, nechutná vynalézavost a brutalita některých osob mě nepřestává šokovat a fascinovat. Podmínky v koncentračních táborech byly šílené už díky nedostatku hygieny, místa, pitné vody a jídla. Ale to, co k tomu přidávaly svou bestialitou některé osoby ve vedení, jak zneužívaly svou moc a možnosti, to je naprosto nechutné a šílené. Tyto knihy bych dávala číst jako povinné už na základních školách, neboť pak by děti jinak přemýšlely a nevrhaly se bezhlavě k pochybným partičkám, které se hlásí k neonacistům a podobně. Tato kniha by byla rozhodně jedna z těch, kterou by číst měly!

Jsem opravdu ráda, že jsem měla možnost Buchenwaldské bestie číst a recenzovat, neboť pokud se chci k něčemu opravdu vyjadřovat, jsou to právě takové publikace. Těším se (dá-li se to tak napsat, aniž by to znělo divně) na závěrečný třetí díl této buchenwaldské série, která má předložit tábor jako místo mučení a nelegálních lékařských pokusů.

Pokud vás zajímá téma koncentračních táborů, ale váháte nad odbornou publikací, určitě se nemusíte bát. I odborný text může být napsán pochopitelně a čtivě a tato kniha je toho důkazem. Knihu Buchenwaldské bestie rozhodně doporučuji!

Knihu můžete zakoupit zde.

0 komentářů u “Recenze: Flint Whitlock, Buchenwaldské bestie. Karl a Ilse Kochovi a lampy se stínítky z lidské kůže”