Recenze: Felix Francis – Vyděrač

Máte rádi detektivky z prostředí dostihů? Baví vás akce a hrdinové s lehce pošramocenou duší? Hledáte v detektivkách stopy, abyste vyřešili zločiny dřív než oficiální vyšetřovatelé? Pak přijměte pozvání do světa Felixe Francise. Ten navázal na svého otce Dicka a troufnu si tvrdit, že ho v mnohém překonal. Felixovy příběhy jsou moderní, nadmíru čtivé a on v nich využil všechno, co může žánr detektivky nabídnout.

Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 272
Rok:2016
Felix Francis (1953) je mladším synem anglického spisovatele Dicka Francise (1920 – 2010). Dick Francis byl původním povoláním žokej, a když kvůli úrazu musel odejít na odpočinek, pustil se do psaní dostihových detektivek. Napsal jich celou řadu a proslavil se po celém světě. Čtyři poslední s ním napsal jeho syn Francis, původním povoláním učitel fyziky a ředitel přírodovědného ústavu. Francis po svém otci podědil lásku k dostihům a detektivkám a dlouhou dobu s ním spolupracoval i jako manažer a poradce.

Felix se nyní živí psaním a nutno podotknout, že důstojně navázal na otcův odkaz. Felix využil otcovy triky, kterými strhl čtenářskou masu, a přidal k nim svůj originální styl psaní. Felixovy texty jsou plnokrevné, mají bohatou slovní zásobu a Felix se nebojí k dialogům a akčním scénám přidat delší popisy, líčení nebo charakteristiky. V jeho knihách nechybí vnitřní monology a jeho vypravěči nejsou vesměs takoví hrdinové, o jakých psal jeho otec. Nejnovějšího „Vyděrače“ vydal Knižní klub a kniha obsahuje všechno, co má mít čtivá detektivka.

Příběh vypráví v první osobě Jeff Hinkley, který pracuje jako dostihový vyšetřovatel. Jeffovi je dvaatřicet let, před několika měsíci ho opustila vdavekchtivá přítelkyně a on se snaží nepoddávat žalu kvůli starší sestře, která má rakovinu žlučníku a prodělává jednu chemoterapii za druhou. Děj začíná ve chvíli, kdy Jeffa pozve do svého luxusního sídla nejlepší žokej současnosti Dave. Dave je celebrita, ale jak Jeff záhy zjistí, jeho přítel provedl cosi, kvůli čemu je vydíratelný.

Jeff nabádá Davea, aby se veřejně přiznal a chybu napravil, ale Dave je neoblomný. Vyděrač ho má v hrsti a on ani Jeffovi neřekne, o co konkrétně jde. Jeff má smysl pro spravedlnost, a tak se rozhodne pátrat na vlastní pěst. Případ se nečekaně zkomplikuje, protože Jeffa se někdo pokusí zavraždit. Vše nasvědčuje tomu, že to udělal Dave, a Jeff na něj podá trestní oznámení. Druhý den je nalezeno Daveovo tělo a policie se přiklání k myšlence, že slavný žokej spáchal sebevraždu. Jeff zatím pátrá v přítelově minulosti, nenápadně vyslýchá jeho zaměstnavatele a kolegy a pomalu si uvědomuje, že jeho pátrání začíná jistým lidem vadit.

Aby toho nebylo málo, policie dospěje k závěru, že Jeff Davea zavraždil. V knihách obou Francisů nesmí chybět ženy a ani „Vyděrač“ není výjimkou. Jeffově osudové ženě je třicet let, pochází z nejvyšších vrstev, a jak uvidíte, má ledacos společného s lidmi, kterým Jeff překáží. Detektivních zápletek je tady několik a jsou poměrně komplikované. Felix Francis si dobře uvědomuje, že ne každý rozumí dostihům, a tak vždy několika trefnými větami vysvětlí všechno důležité. Děje se to jaksi mimoděk a skvěle to zapadá do příběhu, proto se nemusíte obávat žádných rušivých elementů.

Felixův styl je civilní, srozumitelný a přístupný všem čtenářům bez rozdílu věku a vzdělání. „Vyděrač“ je skvělá detektivka, která by neměla uniknout vaší pozornosti. Knihu koupíte například na: www.arara.cz