Recenze: Edison Marshall – Pohanský král

Doba temného středověku v Británii. Legenda o králi Artušovi a příběh zcela odlišný od těch, které jste až dosud znali. Stařičký Merdin vychovává v chýši chlapce, který je předurčen stát se králem. Je mu dáno aby sjednotil celou Británii a stal se legendou tak, jak se to zpívá v Písni o Camlonu. Ale proč je konec písně zamlžený a nejasný?

Počet stran: 408
Rok: 2016 (1959 originál)

Pohanský král je historicko-fantastický román především pro muže. Jelikož pojednává o mém oblíbeném období – o králi Artušovi, rozhodla jsem se ho přečíst. Jednak jsem chtěla znát i jiný úhel pohledu, než doposud a jednak jsem chtěla zjistit, jak se tento hrdinný muž dostal na trůn. Zatímco ve většině děl je král Artuš představován jako rozumný muž, moudrý král a velký bojovník, jeho dvůr je znám kulatým stolem a po boku mu stojí krásná, nevěrná a neplodná manželka, nyní jsem byla opravdu překvapená vylíčením nové podoby tohoto chlapce – muže.
Netuším, nakolik se autor držel historických faktů a legendy, a nakolik si přimyslel, ale musím rovnou napsat, že jeho pohled na dobu a krále se mi nelíbil. Artuše poznáváme poprvé jako dospívajícího mladíka se svým původním jménem Ambrosius. Žije v chudé chýši s kouzelníkem Merdinem (Merlinem), svým dědečkem a věčně mlčící ženou Annou, která ho pomáhala vychovat. Od malička je krmen skutečností, že podle jisté Písně o Camlonu je předurčen k tomu, aby se stal velkým králem. Musí nejprve přemoci strašlivého kance Droita, který požírá lidi a pak si vyslouží meč Caliburn (Excalibur) se kterým povede svá vojska. Předurčena je mu také jeho manželka a budoucí královna Wander (Ginewra), kterou samozřejmě dobře známe.
Pro mě naprosto nepřekonatelným literárním dílem z tohoto období jsou Mlhy Avalonu od Marion Zimmer Bradley. Zatímco zmíněná kniha byla psána z pohledu žen kolem Artuše, Pohanský král je vyprávěn jím samotným. Autor používá odlišné tvary jmen – proto do závorek uvádím ty nám známější – ale také některé osoby (jména) se v ději objevují v trochu jiné roli, než jak jsem je znala doposud.
Artuš se ještě jako nezkušený mladíček stihne zamilovat do Elain z Jezera, jejímž strážcem se stane gnóm – trpaslík a mrzák Rufus. Vedle Artušovy lásky se na scéně zjevuje také Vivain, dívka, která tvrdí, že je poločarodějkou a začne Artušovi v mnohém radit. Proč jsou však její rady odlišné od Merdinových? Je možné, že starý muž ztrácí svou moc? Nebo je Vivain jen obyčejná žárlivá žena a lhářka?
Na knize mě zklamalo a nesedlo mnoho věcí. Odlišné tvary jmen bych ještě přešla, ale hodně mi vadilo představení Artuše coby burana z vesnické chýše a vůbec celkový děj, který byl nezáživný a zbytečně místy zamotaný. Mám pocit, že tam na nikom nezůstala nit suchá. Všichni smilnili, neštítili se incestu a Artuš tím vším proplouval až zázračně dobře jen díky tomu, že to předurčila jistá píseň. Navíc styl vyprávění byl unavující, nezáživný a neskutečně táhlý. Mám ráda těžší historické romány, ale tady nebylo jasné – a to i přes podrobnou vysvětlující předmluvu (Úvod) – co je skutečnost či legenda, co si autor vymyslel, kde jsou opravdu kouzla a kde jsou to jen intriky. Od začátku vlastně nebylo jasné, jakým směrem autor bude vyprávět – zda píše historický román, nebo fantasy dílo.
Když se zamyslím nad autorovým stylem psaní (odlišuji od stylu vyprávění děje), řekla bych, že se jedná o těžší styl přirovnatelný k takovým dílům, jako jsou Ivanhoe, Don Quijote, Quo vadis apod. To však rozhodně není důvod, proč se mi kniha nelíbila. Naopak, metafory, styl vyjadřování a proložení písněmi se mi líbilo a velmi to chválím. Líbilo se mi rovněž postupné vysvětlení Artušova jména, tedy jak se z Ambrosia vlastně stal legendární Artuš.
Jinak mě ale Pohanský král opravdu zklamal, jako dlouho žádná kniha. Je mi to moc líto, protože jsem se na ni hodně těšila a nesedl mi ani děj, ani styl vyprávění. Věřím však, že co čtenář, to jiný pohled a určitě se najde mnoho z vás, kteří budete Pohanským králem nadšeni.
Zakoupit tuto knihu můžete na stránkách nakladatelství Alpress.
Pro zajímavost kniha má vynikající hodnocení na Databázi knih a od autora byla v Alpressu vydána již kniha Viking

Hodnocení: 72%