Recenze: Barbara Woodová – Panenky z ráje

Na druhé vydání knihy Panenky z ráje od Barbary Woodové jsem moc těšila. Je to jedna z mých nejoblíbenějších autorek a právě tato kniha mi ve sbírce chyběla.

Název knihy: Panenky z ráje
Autor: Barbara Woodová
Nakladatelství: Alpress, edice Klokan
Počet stran: 407
Děj knihy Panenky z ráje se odehrává na pozadí politických a sociálních změn v Egyptě mezi lety 1945 a 1993. Ústřední postavou spojující všechny dějové linie je Amira Rašídová. Amira se po smrti svého manžela paši Aliho stává nejváženější ženou v domě v ulici Panenek z ráje. Jako matka pána domu má velmi významné postavení a také vliv na většinu událostí, které se pod její střechou odehrávají. Velmi lpí na starých tradicích a zákonech, jež spoutávají islámské ženy, ale doba se vyvíjí a Amira se musí smiřovat s postupným uvolňováním pravidel pro ženy a také snahou o emancipaci, zejména u svých vnuček.
V průběhu celé knihy můžeme sledovat nejen příběh Amiry, která se snaží vyrovnat se svou minulostí a zároveň udržet celou rodinu pohromadě, ale také životní osudy jejího syna Ibrahima a vnučky Jasmíny. Ibrahim je lékař, jehož sžírá pocit viny, že nebyl schopný zplodit syna a nedokázal tak splnit přání svého zesnulého otce Aliho. Jasmína je jeho dcerou, kterou má se svou anglickou manželkou, ale nešťastnou shodou okolností je rodinou zavržena a musí opustit Egypt. Zapřísahá se, že se tam již nikdy nevrátí, ale když přijde dopis od právníka týkající se dědictví, rozhodne se vrátit.
Panenky z ráje je velmi čtivá kniha, a díky zajímavému, napínavému a úžasně propletenému příběhu jsem od ní jen hodně těžko odcházela. Příběhy jednotlivých členů rodiny Rašídů i vedlejších postav ukazují, jak těžký je život muslimských dívek, které často nemají nárok na vlastní názor a jsou plně podřízeny mužům. Zároveň však můžeme vidět i pod pokličku tohoto ženského světa, ve kterém jsou si ženy vzájemně nápomocny a leckdy věci nemožné se stávají možnými.
Knihu rozhodně doporučuji, je to jedna z nejlepších knih, jaké jsem kdy četla.

Panenky z Ráje zakoupíte na stránkách nakladatelství Alpress.
Hodnocení: 100 %.