Recenze: Audrey Mageeová – Slib

Válečný příběh nás zavede do rozbombardovaného Berlína i ke Stalingradu na válečnou frontu. Přináší velmi poutavé vyprávění o osudech dvou lidí, kteří se setkali na krátkou dobu, aby svázali své životy poutem manželství a následně se zase odloučili. Ona prožívá válku hýčkána dortíky od führera, on trpí hlady a zimou v zákopech v Rusku.

Audrey Mageeová – Slib. Intimní příběh z války
Nakladatelství: Beta
Počet stran: 270
(Převzato z Databáze knih)
O knize Slib jsem slyšela a četla už nějaké zmínky v loňském roce, kdy vyšla. Sice mě zaujala, ne však natolik, abych ji sama sháněla a kupovala. Navíc její hodnocení mi nepřišlo příliš dobré. A tak jsem – byť mylně – pojala přesvědčení, že za čtení nestojí. Když se mi dostala minulý týden do ruky v knihovně, rozhodla jsem se jí dát šanci a udělala jsem opravdu dobře.
Kniha přivádí čtenáře do Berlína za druhé světové války. Hlavními hrdiny jsou Katharina, mladá žena žijící s rodiči v obyčejném Berlínském bytě a věřící v „nové Německo“, za které muži bojují na frontě. Rozhodne se, že se provdá na dálku za muže válčícího za německou stranu. Proč? Každý z nich něco získá. On povolenku k návratu domů na pár týdnů po svatbě a ona vdovskou penzi, v případě, že manžel ve válce padne. A tak dojde ke svatbě s Peterem. Vystudovaným učitelem, který šel do války proto, že neměl na výběr. Pro führerovu věc rozhodně nijak zvlášť nehoří a válka ho ničí. Jeho postoj se však po svatbě změní.
Po svatbě na dálku přijede konečně za svou manželkou. Stráví s ní a s jejími rodiči několik týdnů, kdy jej Katharinin otec hojně využívá k vyhánění Židů z jejich honosných berlínských domů a bytů. V tu chvíli zahoří Peter pro Německo a do války se vrací s novým nasazením.
Následuje zbytek příběhu, kde střídavě sledujeme osudy Kathariny, která Peterovi porodí syna a je „nucena“ žít ve válečném Berlíně pod taktovkou otce, který podlézá vysokým nacistickým činitelům a ne vždy tím rodině pomáhá.  Další kapitoly jsou věnovány Peterovi a jeho těžké drsné úloze na ruské frontě. Sledujeme, co prožívali nevinní vojáci, kteří neměli na výběr a museli do boje. Trpěli hlady, zimou i nemocemi, odloučením od domova a rodiny, a mnohdy ztratili své životy naprosto zbytečně.
Spolu s Katharinou pak sledujeme, jak se žilo chudým i bohatším ve válečném Berlíně, s čím vším se museli potýkat a že ne vždy bylo výhodou, mít známosti vysoko na hodnostním žebříčku.
Zajímavý je především německý pohled na celý problém. Autorka, přestože Němka není, dokázala velmi citlivě vystihnout válečnou atmosféru a vcítila se jak do vojáků bojujících na frontě, tak do ideologií zmatených Berlíňanů.
Kniha je poskládána spíše ze svižných dialogů, než ze zdlouhavých popisů. Osobně takové knihy nemám ráda, ale u této jsem byla mile překvapená, jak dobře je napsána a jak jsem se do příběhu začetla. Krátké popisy mi vůbec nevadily. Právě naopak – kniha se četla velmi dobře, snadno a rychle, i když téma je velmi náročné a těžké. I bez popisů dokázala autorka plně vystihnout vše, co jsem vysvětlila výše a rozhodně si získala můj zájem. Nemohla jsem se od knihy odtrhnout.
Pokud vás zajímají příběhy z války a nečekáte přehnanou romantiku, rozhodně vám knihu doporučuji. Milostný příběh v ní však příliš nehledejte. Je to především drsný a realistický obraz války a charakteru lidí, který ovlivňuje.