Recenze: Ariana Franklinová, Samantha Normanová

Baví vás příběhy z doby, kdy dámy byly dámami a muži byli ochotní položit život za svou čest? Statečná srdce vás zavedou do Anglie ve 12. století. Země je zmítána válkou, ale to není nic proti hrůzám, které zažívají hlavní hrdinové. V této knize najdete všechno, po čem vaše srdce touží. Romantika tu jde ruku v ruce s napětím a akce střídá scény, u kterých vám bude běhat mráz po zádech. A kupodivu nechybí ani humor.

Počet stran: 336

Ariana  Franklinová (1933 – 2011) je pseudonym britské novinářky Diany Normanové. Ta se po úspěšné kariéře v médiích pustila do studia ději a do psaní historických románů. Světovou slávu jí přinesla série se středověkou lékařkou a patoložkou Adélií. „Statečná srdce“ následovala po této sérii a Ariana již nestihla knihu dokončit. Rukopis dopsala její dcera Samantha Normanová, a pokud vás baví literární pátrání, můžete se pokusit odhalit, ve kterém místě v textu nahradila dcera matku.

„Statečná srdce“ se odehrávají v době, kterou Ariana milovala a do které zasadila všechny čtyři příběhy o Adélii. Setkáme se tu s některými postavami, a co se týče stylu psaní, jsou „Statečná srdce“ lepší než všechno, co Ariana napsala dřív. Autorčinou devizou je smysl pro humor, nadsázka a ironie. Její historické romány jsou vtipné a křehce ženské. Ano, vraždí se v nich a tečou tu potoky krve, ale autorka si dává pozor, aby nesklouzla k chlapsky nabušené a patetické próze. Jako vypravěčka je střízlivá, sem tam jízlivá a hodně upřímná. Její postavy (včetně všech vedlejších) jsou plnokrevní lidé, se kterými nemáte problém se ztotožnit. Franklinové popisy a charakteristiky jsou barvité a trefné.

„Statečná srdce“ jsou skvělým románem i proto, že Franklinová si už nemusela nic dokazovat. A tak psala svým srdcem a vytvořila příběh, který by si sama s gustem přečetla. Středověké kulisy jsou atraktivní a Franklinová píše tak poutavě, že ani nepostřehnete, že vám sem a tam vysvětlí i něco z dějepisu. Stačí pár stránek a vy se ocitnete v době, která je na hony vzdálená všemu, co znáte. Přesto její hrdinové smýšlejí moderně a mají názory vašich vrstevníků. Jednou z hlavních postav je šestnáctiletá Maud, které na začátku knihy hrozí vynucený sňatek. Maud není žádná naivní nanynka, ale otrlá feministicky smýšlející dívka. V reálu by se svou povahou a jednáním nepřežila svatební noc, protože by ji vzteklý manžel umlátil za její průpovídky, ale jako literární postava funguje dokonale.

Další významnou postavou je chudičká jedenáctiletá Emma. Ta jen o vlásek unikne smrti ze spárů pedofila zaměřeného na zrzavé dívky. Emmu si vezme pod svá ochranná křídla lučištník Gwil a tato nesourodá dvojice se vydává hledat společného nepřítele. Tato situace může zavánět patosem, ale nenechte se mýlit. Gwil má pěkně ostrý jazyk, a i když by měl být věřící, o Bohu si myslí své a rád se s vámi podělí o své rouhačské názory. Pokud vezmeme v potaz hrdinské eposy, pak „Statečná srdce“ jsou úsměvnou parodií. Ačkoliv se Franklinová nebojí emocí, nikdy nesklouzne k lacinému kýči ani klišé.

Její příběh je osvěžující, zábavný, a i když dopadne jinak, než čekáte, přinese vám skvělý čtenářský zážitek. Pokud máte rádi historii, netuctové postavy a napínavé promyšlené zápletky, pak si „Statečná srdce“ rozhodně nenechte ujít. Pokud jste si stejně jako já zamilovali svéráznou patoložku Adélii, budete s touto knihou navýsost spokojeni.