Recenze: Ann Granger – Na to vem jed

Meredith Mitchellová a Alan Markby jsou mladí sympatičtí lidé, kteří se až dosud neznali. Ona pracuje jako konzulka a do rodné Anglie se vrací na svatbu neteře. On pracuje nedaleko jako policista a detektiv a je na svatbu přizván jako přítel zesnulého příbuzného, aby doprovázel nevěstu k oltáři. Do již tak bláznivé předsvatební atmosféry však náhle vstoupí nečekaná smrt.

Nakladatelství: Motto
Počet stran: 240
Rok: 2006

Podle roku vydání vidíte, že se tentokrát nejedná o žádnou novinku. Knížky Ann Granger sleduji již nějakou dobu. Možná jste v novinkách ostatních blogerů zaregistrovaly, že její knihy nyní vydává nakladatelství Moba. Ann Granger je autorka, která se narodila v roce 1939 a sama pracovala jako konzulka, dokonce i v Čechách. Píše především detektivní příběhy a napsala jich již desítky. Vedle detektivek ze anglického venkova píše také historické romány.
Já její produkci sleduji již delší dobu, ale nikdy jsem žádnou z knížek nečetla. Když jsem na dva její kousky narazila nedávno ve výprodeji v knihovně, neváhala jsem a řekla si, že je na čase je vyzkoušet. Navíc když na novinky čtu poměrně hodně příznivé ohlasy. Vybrala jsem první dva díly z detektivní řady z anglického venkova, což je prostředí, o kterém čtu moc ráda. Proto také miluji knihy Agathy Christie. Trochu jsem doufala, že Ann Granger navázala na její odkaz a bude psát v podobném duchu.
A ano – opravdu v podobném duchu píše. Kniha nás zavedla do poklidné vesnice, kde původní obyvatelé pohlížejí nevraživě na přistěhovalce a vedou takovou tu tichou nenápadnou válku. Přesto život plyne poklidně a pro někoho až nudně. Na staré faře momentálně žije herečka a celebrita v nejlepších letech – Eve, která hodlá provdat svou dceru Saru. Má v domě pár hostů, služebnou a kuchařku. Mezi ubytované hosty patří také Meredith, třicetiletá konzulka, která skrývá osobní tajemství vůči Evině bývalému manželi, ale jinak je vzornou tetou. Jen trochu všetečnou.
Spolu s Meredith se seznamujeme s domem, jeho obyvateli, ale i s celým okolím. Je to také Meredith, která najde podivný balíček adresovaný nevěstě. Ukrývá nápis, který se dává na pohřební věnce a hovězí srdce. Po pár dnech se pro změnu objevuje podivná woodoo panenka… Co to znamená? Vyhrožuje snad někdo nevěstě a její rodině?
Meredith chce celé záhadě přijít na kloub, ale než se tak stane, zemře v sousedství mladík, podivín a rádoby umělec. Je jasné, že jeho smrt rozhodně není přirozená a Meredith má náhle o další zábavu postaráno. Ačkoli se to vyšetřujícímu Alanu Markbymu moc nelíbí, pustí se do pátrání na vlastní pěst. Kdo z nich bude úspěšnější a dříve vypátrá vraha?
Umístěním v anglické vesnici, popisem obyvatel i vyšetřováním se Granger hodně přibližuje právě zmíněné Agathě Christie. Její vyprávění však nemá ten správný spád, vyšetřování je hodně zdlouhavé a hlavně, narozdíl od královny detektivek chyběl onen excelentní závěr s odhalením zločince. Možná právě proto, že mě lákalo srovnávat tyto dvě autorky, jsem nakonec byla z Ann Granger trochu zklamaná. Na začátku jsem se nemohla začíst, což ale mohlo být i mým osobním rozpoložením a závěr mě vyloženě zklamal. Navíc jsem vůbec nepociťovala onu touhu přijít sama na to, kdo je vrah. Autorka mě nedokázala vtáhnout do příběhu.
Ač kniha slibovala hodně zajímavý příběh, zápletka byla hodně jednoduchá, vyprávění zdlouhavé, pátrání pomalé a málo dynamické a závěr plytký. Celkově mi přišla detektivka taková vlažná. Přesto na autorku nezanevřu a přečtu si i její další knihy. Atmosférou anglického venkova je mi velmi sympatická a když pominu, že je to teprve první kniha ze série, věřím, že ty další dostanou ten správný náboj.

Hodnocení: 76%