Recenze: Alena Vrbová – V erbu lvice

Nakladatelství: Garamond
Počet stran: 248
Rok: 2015 (První vydání 1977)

(Převzata z Databáze knih)
Historický román o ušlechtilé paní Zdislavě z Křižanova, manželce Václavova bojovníka a diplomata Havla z Lemberka, o níž legendy hovoří jako o milosrdné ženě nadané léčitelskými schopnostmi, která svůj život zasvětila nemocným a trpícím v době bojů o trůn mezi Václavem I. a jeho synem Přemyslem Otakarem II. V první polovině 13. století po vzoru Anežky, sestry Václava I., založila i Zdislava na Lemberku „špitál“, vzdala se výsad a pohodlí šlechtického stavu a poslední léta svého krátkého života (zemřela třicetiletá) věnovala všechny své síly léčitelské práci. V roce 1994 natočil podle této knihy režisér Ludvík Ráža stejnojmenný film s Milenou Steinmaslovou v roli Zdislavy.

V erbu lvice je historický román, který poprvé spatřil světlo světa v roce 1977. Je psán ve starém jazyce, nechci psát úplně staročeštinou, neboť to bychom se bavili o trochu něčem jiném, ale je to zkrátka starý slovosled, autorka využívala básnické výrazy a přiznám se, že u některých slov jsem musela hodně tápat, co vlastně znamenají. Nejprve mi chvíli trvalo, než jsem si na takové znění zvykla, pak jsem však musela uznat, že využití takové češtiny je pro historický román naprosto skvostné. Posuďte sami:
                Jen až se smlouvají, moji znejmilejší rytíři, ať ještě blíž k sobě naklánějí uprostřed kvasu narezlé kštice pan Havel s panem Borešem! Král se drží pevně v sedle, ví, kdy popojet, kdy ucouvnout. Ani rejdovačka mezi ghibelliny a quelfy, rozehraná i v Českém království, to krvavé sedání říšské, jej nevyčerpá. Ať se potýkají! Ať si nalévají víno z českých vinic! Po čase truchlení nastane čas jarní.
                Houf hrbatých příšer a trpaslíků se rozběhl prostředním stolem, vrchovatým odpadky a kostmi, už se to nadělení řítí do chodby.
(Str. 55)
To byla malá ukázka, abyste si dokázali představit, jak je knížka psána. Jazyk na ní byl nakonec to nejkrásnější, co mi naprosto učarovalo a kvůli čemu si určitě v budoucnu přečtu další autorčiny knihy.
Po historické stránce byla knížka napsána velmi dobře. Autorka se uměla pohybovat jak v politice, tak v dvorních zvycích a Zdislavu z Lemberka vykreslila jako zajímavou šlechtičnu, která toužila především pomáhat lidem. Přesto mi postavy přišly poněkud ploché a jejich popisy neosobní. Vlastně bylo vše popisováno nestranným vypravěčem, ale nedozvěděli jsme se, jak to všechno vnímala sama Zdislava, což mě poněkud mrzelo. Zdislavin příběh byl vystihnut dobře, převažovaly popisy nad dialogy, ale zkrátka mi tam chyběl osobitější přístup především k hlavní postavě.
Zdislava z Lemberka byla mladá šlechtična, manželka významné české osobnosti – Havla z Lemberka, který sloužil v družině krále Václava I. Její život a také kniha, se odehrával v době bojů mezi Václavem I. a jeho synem, Přemyslem Otakarem II. Zdislava, která od mládí tíhla k léčitelství a údajně měla i zvláštní schopnosti pomáhat lidem, se v Praze setkala s Václavovou sestrou Anežkou, která coby starší sestra, pobývala v klášteře Klarisek, který po vzoru svaté Kláry založila. Ta ji okouzlila postojem k chudobě, pomoci bližním a zřeknutím se osobních požitků a potřeb pro dobro druhých. Po návratu na Lemberk začala Zdislava usilovat o vystavění špitálu, převlékla honosný šat za obyčejné chudé roucho a odložila šperky. Začala s plným nasazením pomáhat druhým a léčit nemocné, často i na úkor vlastních dětí, s čímž pan Havel nesouhlasil a proto ji nařizoval držet a hlídat ve zdech Lemberka.
Jako román hodnotím knížku velmi dobře. Postava samotné Zdislavy mě velmi zaujala a rozhodně se podívám po dalších knihách o ní. Ať už odborných, nebo beletrii. Abych se přiznala, knížka ve mně vzbudila nejen zvýšený zájem o tuto úžasnou duševně silnou ženu, ale především chuť napsat román tak, aby v něm bylo to, co jsem v knížce V erbu lvice postrádala. Tedy Zdislavu, jako ženu, manželku, milenku, matku… Zkrátka jako člověka z masa a kostí a především s duší a myšlenkami.

Pokud vás osud Zdislavy zajímá a nechcete se zatěžovat příliš velkým množstvím informací o politice atd., určitě se vám bude tento román líbit. Jen je třeba počítat s větším soustředěním díky složitěji formulovaným větám a neznámým slovům.