Dědictví – kniha, která zacloumá city a srdce rozerve na kusy

Znáte Evu Tvrdou? Ne? Tak to nejste sami! Já už ji znám, ale jen díky tomu, že jsem měla tu čest, setkat se s ní osobně na stánku jejího vlastního nakladatelství Littera Silesia, a to na knižním veletrhu v Havlíčkově Brodu. Kolem jejích knih jsem několikrát prošla a přitahovaly mě čím dál víc. Autorka, která seděla ve svém stánku, si toho patrně všimla a když jsem šla okolo asi potřetí a konečně jsem se na chvíli zastavila, abych na knížky nahlédla více, oslovila mě.

Název: Dědictví
Autor: Eva Tvrdá
Nakladatelství: Littera Silesia
Počet stran: 152
Rok: 2018 (4. vydání)
Jak mé setkání s autorkou dopadlo, to už asi tušíte. Koupila jsem si od ní knížku Dědictví, která je spolu s dalším titulem – Pandořinou skříňkou řazena do souboru Slezské století. Dědictví je ale zařazeno i do dalšího souboru, s názvem Slezská trilogie. Do té vedle něj patří ještě knihy Třešňovou alejí a Okna do pokoje.
Upřímně řečeno, kdybych autorku navštívila o něco dříve, určitě bych si vybrala rovnou celý soubor. Alespoň jeden. Jenže ve chvíli, kdy jsem se u ní zastavila, už jsem měla narvané tři tašky a i peněženka nahlas bědovala. A tak jsem odešla jen s Dědictvím. A je to opravdu velká škoda. Dlouho jsem totiž nečetla knihu, která by mi tolik rozervala srdce a donutila přemýšlet nad lidskými osudy.
Hlavní hrdinkou knihy je Agnes. Mladá žena, kterou poprvé potkáváme ve třicátých letech dvacátého století, kdy se má vdávat. Brát si má Karla, jehož rodiče vlastní menší statek. Agnes byla do Karla zamilovaná, ale sňatku se bála. Tušila, že život s dalšími lidmi pod cizí střechou nebude jednoduchý.
Po svatbě se nastěhovala do svého nového domova. Tchyně i švagr jí dávali nepokrytě najevo, že jim není po chuti a že se jim nelíbí, jak dokáže jejich příkazům vzdorovat. Agnes byla silná a pracovitá žena a dobře věděla, že jednoho dne bude paní v tomto domě ona. Ani tchyně, která stárne, ani švagr Johan, který je pouhým mladším bratrem. Dědit bude Karel.
Život na vesnici na Hlučínsku, jak byla tato slezská část za první republiky nazývána, nebyl nijak jednoduchý. Většina obyvatel po staletí patřila k německému národu a vytvořením republiky v roce 1918 se z nich pojednou měli stát Češi. Mnoho z nich česky vůbec neumělo a politické machinace příliš nechápalo. Když se v Německu začal dostávat k moci Hitler, mnoho z těchto lidí se v něm zhlédlo. Viděli v něm naději na opětovné připojení k Německu a na lepší život. Jedním z těchto nadějeplných lidí byl i Johan. Příchod Německých vojáků však nepřinesl kýženou naději, nýbrž válku a zkázu.
Ač jsem toho o válce přečetla již hodně, tento příběh byl velmi silný a netradiční především místem, kde se odehrával. Jeho obyvatelé totiž nemluvili česky, ale zároveň nepatřili k Hitlerovu Německu. Ať chtěli, nebo ne, museli muži odejít bojovat za vojska SS a o to více se pak báli Ruska a jeho pomsty, která dopadla nejen na přeživší vojáky, ale především rodiny. Nenávist se pak s obyvateli Hlučínska táhla ještě dlouhá desetiletí.
Autorka v první části vypráví příběh zmíněné Agnes. Ve druhé, kratší části, pak předkládá čtenáři několik krátkých kapitol, jakýchsi samostatně stojících povídek, kde představuje osudy dalších obyvatel z Hlučínska. Nejprve jsem se obávala, že už se nedozvím nic o lidech z prvního příběhu, ale i na ty se dostalo a celá kniha se uzavřela.
Ač běžně povídky nemusím, tyto krátké slohové útvary byly tak bravurně napsané, že se nad tím tají dech. Autorka dokázala na pár stranách vystihnout to nejpodstatnější a nejsilnější z osudů lidí, že mě totálně rozebrala. Ještě dobré dvě hodiny po dočtení mi běžely tyto osudy hlavou a nemohla jsem spát. V tu chvíli jsem si říkala, že se mám naprosto dokonale. Můj život je neuvěřitelně krásný. Jsem ráda za to, v jaké době a na jakém místě žiji.
Dědictví je sice tenká publikace o 152 stranách, ve skutečnosti však obsahuje tak silné příběhy a osudy, že máte po přečtení pocit, jako byste přečetli šestisetstránkovou bichli. Jste absolutně vyčerpaní a zničení.
Dědictví rozhodně doporučuji k přečtení, protože vám otevře oči. Nebudete chápat, budete se bát, nebudete moc dýchat a budete plakat. Dědictví by se mělo číst povinně na středních školách. Pak by si mladí lidé více vážili toho, co mají.
Hodnocení: 100%
Knihu Dědictví zakoupíte za zvýhodněnou cenu na Booktook.cz.
Text a foto: Sabina Huřťáková